Nyhedsbrev: Om at tage ansvar for alle i branchen

Kære FPUer.

En organisation som vores har rigtig nok mange kasketter.

Som Danmarks største fagforening for piloter, kabineansatte og AFIS-operatører går meget af vores tid med at levere fagligt arbejde til alle de mennesker, der arbejder i et overenskomstdækket luftfartsselskab.

Det faglige arbejde rummer mange ting, og det spænder fra selve forhandlingen om en overenskomst til fagretlige sager om overenskomstbrud og personlig rådgivning.

Men FPU forsøger også hele tiden at tage ansvar for branchen i sin helhed og deriblandt også de mennesker, der står uden et arbejde i luftfart. Til den historie hører blandt andet de piloter, der i sidste måned blev fyret i flyselskabet North Flying, og de nyuddannede piloter, der har svært ved at komme ind i branchen.

Månedens nyhedsbrev begynder hos de førstnævnte, inden vi dykker ned i vores ledighedsstatistik og kigger fremad mod efterårets store overenskomstforhandlinger.

Rigtig god læselyst.

1 for alle og 100.000 for 9

Som nævnt begynder vi med en opdatering i konflikten mod flyselskabet North Flying. Kort fortalt valgte det nordjyske flyselskab i august at fyre ni piloter og løsrive sig fra deres overenskomst med FPU.

Der er forståeligt nok mange medlemmer, der har undret sig og spurgt ind til, hvordan det egentlig kan lade sig gøre. Og vi forstår til fulde, at det virker absurd, at det er lovligt for arbejdsgiverne at sige nej tak til overenskomster og ordnede arbejdsforhold. Stod det til os, var det heller ikke muligt.

Netop derfor er sagen også mere principiel, end størrelsen af og kendskabet til det nordjyske flyselskab egentlig berettiger. Faktisk er konflikten så principiel, at selv den verdensomspændende pilotorganisation, IFALPA, strøg til tasterne i denne måned.

IFALPA (International Federation of Air Line Pilots Associations) repræsenterer mere end 100.000 piloter verden over, og organisationen kunne ikke lade North Flying-ledelsens adfærd stå ubesvaret hen.

Derfor anmodede IFALPA alle dets medlemslande til at følge fem tiltag.

Støtten til piloterne og kritikken af North Flying er siden da kommet ind fra alle hjørner af verdenskortet. Piloterne i Australien, Japan og Mexico har nu fået nys om North Flying, og de bakker til fulde op om IFALPAs tiltag. Det samme gør vores kollegaer i nabolandene Island, Norge og Tyskland.

Hvordan støtten konkret udmønter sig, vil tiden vise. Det afhænger nemlig af, hvad der er lovligt i de enkelte lande, og hvad de enkelte organisationer har beføjelser til. Men vi er rigtig glade for at se, hvordan tusindvis af piloter fra hele verden kan stå sammen og tage ansvar for de ni piloter i Nordjylland sammen med FPU.

En ting er i hvert fald sikkert, når det gælder piloter:

1 for alle og 100.000 for 9!

Forstå FPUs blokade af North Flying

Det er til gengæld mere håndgribeligt, hvordan FPU selv håndterer North Flying ovenpå konflikten. 

Det forholder sig nemlig sådan, at FPU, da vi i tidernes morgen varslede konflikt mod selskabet, samtidig varslede en såkaldt blokade. Denne blokade er stadig aktiv, selvom selskabet har forsøgt at kappe alle bånd til FPU, og den betyder, at vi allerede selv overholder flere af tiltagene fra IFALPA.

Fagbladet Luftfart har udgivet en artikel, der forklarer, hvordan FPUs blokade mod North Flying skal forstås og efterleves. Som vanligt kan du altså blive opdateret på seneste nyt, hvis du en gang imellem hopper ind på Fagbladet Luftfart og læser med.

I grove træk betyder blokaden, at ingen FPU-medlemmer må søge eller tage job i selskabet. Så længe blokaden er aktiv, må selskabet altså kigge uden for FPUs rækker for at finde piloter til deres ledige stillinger. Som Danmarks største pilotorganisation snævrer det selvsagt ansøgerfeltet en hel del ind.

Blokaden og FPUs målrettede fokus på North Flyings adfærd har også fået flere af flyselskabets kunder til at reagere. Seneste eksempel er Region Hovedstaden, der nu vil afkræve selskabet en forklaring på balladen.

Som offentlig myndighed har Region Hovedstaden ”sociale krav” til sine samarbejdspartnere, der blandt andet handler om løn og arbejdsvilkår. Ifølge denne sociale kontrakt er North Flying forpligtet til at:

”tilsikre arbejdere løn (…) og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der er gældende i henhold til en kollektiv overenskomst.”

I vores optik betyder det, at North Flying ikke kan fortsætte deres arbejde for Region Hovedstaden, hvis de fremover ansætter piloter på forringede, individuelle kontrakter. 

FPU ser nu frem til at høre, hvordan det videre samarbejde mellem Region Hovedstaden og North Flying udspiller sig.

Der er rift om FPUerne

På trods af konflikten med North Flying, hvor ni piloter mistede deres arbejde, er der godt nyt at finde i FPUs seneste ledighedstal. Der bliver nemlig færre og færre arbejdsløse piloter, kabinepersonale og AFIS-operatører her til lands.

På to år – fra september 2021 til i dag – er antallet af FPUere, der ikke har et job i luftfart, faldet med hele 71 procent. Til sammenligning er den generelle ledighed i samfundet faldet med 3 procent i samme periode. Det er rigtig godt nyt for hele FPU.

For to år siden var der helt specifikt 367 ledige FPU-medlemmer. I dag er der kun 106 medlemmer uden arbejde i luftfart, og det tal er faktisk rekordlavt i FPUs nyere historie. Du kan se den glædelige udvikling herunder:

Hertil skal man huske, at FPU har haft en medlemsvækst på 13 procent i samme periode, hvorfor andelen af ledige medlemmer altså er blevet markant lavere på de to år.

Det er en udvikling, som formand Thilde Waast naturligvis er meget glad for:

”Det er fantastiske tal, og det er meget sigende tal. FPU og luftfart i det hele taget kiggede ind i et stort sort hul, som der umiddelbart ikke var nogen vej ud af. Det er helt vildt, hvordan FPU har udviklet sig med lynets hast siden da, og jeg er pavestolt af måden, som vi indtil videre har klaret os gennem krisen.”

Det er naturligvis coronakrisen, som formanden her refererer til, og så det faktum, at det bare er to-tre år siden, at vi som branche nærmest var truet på vores eksistens. Det glemmer man hurtigt. 

At FPU og store dele af dansk luftfart har rejst sig så hurtigt er en kraftpræstation, som er værd at dvæle ved ifølge Thilde Waast:

”Det beviser for mig, at de ansatte i luftfart er skabt af et helt særligt stof, og det bekræfter mig i det, jeg allerede ved. Nemlig at vores medlemmer er hamrende dygtige og rigtig eftertragtede på arbejdsmarkedet. Det er jeg virkelig stolt af.”

Den næste store udfordring for FPU, når det gælder ledige medlemmer, er at gøre op med den barriere, som mange nyuddannede piloter møder efter flyveskolen. Pilotuddannelsen skal være uddannelsen til en spændende karriere i cockpittet – ikke til arbejdsløshed eller løsansættelser.

Mens FPU tager denne kamp, vil vi gerne ønske tillykke til alle de medlemmer, der er lykkedes med at komme i arbejde henover de seneste år og måneder. 

Kabineafdelingen BCUD i Braathens.

Efterårets OK-forhandlinger

Når man som flyvende først er kommet ind på arbejdsmarkedet, er ét begreb vigtigere end stort set alle andre: Overenskomsten.

Det er overenskomsten, der fastslår din løn og øvrige indkomster og langt hen ad vejen de arbejdsforhold, du har og får.

Derfor er forhandlingerne om overenskomster selvsagt en af de vigtigste opgaver, som FPU håndterer, og i det kommende efterår er der et par store af slagsen på dagsordenen. 

I de næste måneder skulle FPU gerne nå til enighed med luftfartsselskabet Norwegian og bemandingsbureauet AAP om forlængelser af de eksisterende overenskomster. Det gælder både på vegne af kabine- og pilotafdelingerne. 

Norwegian har øget sine aktiviteter i Danmark støt siden coronakrisen, og medlemsafdelingerne i selskabet udgør i dag nogle af de største medlemsgrupper i FPU. 

På samme måde er samarbejdet mellem FPU og AAP vokset markant de seneste år. Bemandingsbureaet står for at ansætte dygtige folk til både kabine og cockpit i en række selskaber som Braathens og Finnair i Danmark. Og som FPU tidligere har kunnet fortælle, er vi glade for samarbejdet. For selvom der er mange kokke inde over – bemandingsbureauet selv, luftfartsselskaberne, de enkelte ansatte og FPU – så har vi altid fundet gode og solide løsninger. 

Og det er nu en gang det vigtigste for FPU – og for det enkelte medlem. Selvom det kan skurre i ørerne at være ansat hos et vikarbureau, så viser historikken tydeligt, at man kommer langt med nytænkning og ordentlighed. 

Vi er allerede i gang med forhandlingerne med begge selskaber, og vi håber og tror på et fortsat godt samarbejde. Vi holder naturligvis medlemmerne og alle jer andre opdaterede, når der er nyt at fortælle. 

Del denne artikel fra FPU på:

Læs også