Nyhedsbrev: En sommer med smæk på

Kære FPUer.

Her på sommerens sidste kalenderdag griber vi anledningen til at gøre status.

Status på en lang og travl sommer, hvor hver eneste FPUer har knoklet for at få flyene på himlen og vagtskemaet til at gå op. I dette nyhedsbrev får du nogle af de historier, som vi har fortalt over de seneste måneder på Fagbladet Luftfart – og de er særligt vigtige. De handler nemlig om arbejdsmiljø, og status er for nu, at vi og alle andre aktører i branchen har meget at tage fat på, når det gælder de ansattes trivsel og sikkerhed.

Vi gør også foreløbig status på FPUs verserende konflikt med flyselskabet North Flying, ligesom vi kigger til Ryanair og deres annoncerede baseåbning i København.

Der er med andre ord rigeligt at tage fat på i denne måneds nyhedsbrev.

Rigtig god læselyst!

Ni FPUere har mistet deres arbejde

Vi begynder hos de ni piloter, der i sidste uge mistede deres arbejde i Aalborg Lufthavn. Det er nemlig i situationer som denne, at branchen og FPU må stå sammen i vores fælles kamp for ordentlige arbejdsvilkår.

Fagbladet Luftfart og flere andre medier har dækket konflikten tæt, men ellers kan forløbet opridses nogenlunde sådan her:

Alt for længe har piloterne i North Flying arbejdet på en særdeles fleksibel overenskomst til en løn, der lå langt under branchestandarden. I tråd med den danske model gik piloterne og FPU i konflikt onsdag den 16. august, samtidig med at selskabet indledte en lockout af piloterne. Helt almindelig praksis på det danske arbejdsmarked.

Under en konflikt vil parterne typisk tage lidt afstand fra hinanden og afvente modparten for så stille og roligt at genoptage dialogen i håbet om en holdbar løsning. Sådan har FPU arbejdet i mere end 50 år, men North Flying ville det anderledes.

Den 23. august meddelte Dansk Industri på vegne af North Flying, at selskabet efter bare en uges konflikt så sig løsrevet fra overenskomsten, og at de piloter, der var organiseret hos FPU, nu var opsagt.

Det er en ledelsesstil, som er under al kritik, men det er i udgangspunktet ikke ulovligt. Eller uset i øvrigt.

Vores gode venner fra 3F kæmper eksempelvis en indædt kamp for de organiserede medlemmer i restaurationsbranchen. Har man været i Tivoli henover sommeren, har man måske lagt mærke til de røde faner og kampråb foran indgangen. For i forlystelsesparken, hvor alt gerne skulle smage lidt af hygge og eventyr, må restauranterne Hereford Beefstouw og Brdr. Price sidde med en dårlig smag i munden.

Selskabet bag restauranterne har nemlig opsagt deres overenskomster. Derfor frygter 3F nu, at lønnen i branchen bliver dumpet, fordi den enkelte medarbejder bliver presset til at skrive under på en dårligere kontrakt.

Lyder det bekendt?

Og ligesom restauranterne ikke skal have lov til at være de eneste i Tivoli uden overenskomst, skal North Flying ikke have lov til at sætte fly på vingerne i det danske luftrum uden ordentlige vilkår.

Derfor fortsætter FPU med at kæmpe for piloterne i North Flying, ligesom vi til fulde støtter indsatsen fra 3F mod restauranterne.

Ryanair åbner base i København

En af månedens store nyheder var Ryanairs proklamerede baseåbning i København. Fra 1. december 2023 vil det irske lavprisselskab basere to fly i den danske hovedstad, hvis altså CPH sænker taksterne.

Hvis Ryanair åbner en base i København og udfordrer de eksisterende selskaber på prisen, så er det på grund af, at Dansk Metal har givet dem lov. Tidligere i år indgik fagforeningen for smede og industriarbejdere nemlig en overenskomst med Ryanairs datterselskab Malta Air i Billund, og det er den overenskomst, der nu skal gælde i København.

Overenskomsten har den betydning, at den samlede fagbevægelse ikke vil modsætte sig Ryanair i CPH, som tilfældet ellers var i 2015. Dengang formåede FPU og resten af fagbevægelsen at holde Ryanair ude, fordi selskabet nægtede at anerkende FPUs overenskomstkrav. Men denne gang har Ryanair overenskomsten på plads.

Men uanset, hvor meget vi i FPU hylder princippet om overenskomster, så er det vigtigste nu engang, hvad der rent faktisk står på aftalepapiret.

Desværre tror vi ikke, at indholdet i Dansk Metals overenskomst med Ryanair er af højeste kaliber. FPU frygter derfor, at lavprisselskabet kan se frem til nogle unfair konkurrencefordele i CPH, og at de ansatte i selskabet får mærkbart dårligere vilkår end i andre sammenlignelige selskaber.

Til Fagbladet 3F har Forbundssekretær Keld Bækkelund fra Dansk Metal eksempelvis udtalt, at kabinepersonalet i Ryanairs københavnerbase primært vil blive fløjet ind fra Italien og Spanien, og at de kabineansatte derfor kan se frem til en lønforhøjelse. Og det er altså mangel på branchekendskab og direkte i strid med kampen mod social dumping!

For lønniveau skal naturligvis ikke sammenlignes på tværs af landegrænser. Arbejder man i Danmark, skal man have dansk løn. Det er den eneste måde, man kan gøre op med social dumping, og det er den eneste måde at forhindre ulige konkurrence mellem flyselskaberne i CPH.

Hos FPU arbejder vi fortsat videre med sagen om Ryanair og deres overenskomst hos Dansk Metal, og vi vil naturligvis holde alle vores medlemmer opdaterede, så snart der er nyt i sagen.

Vi kæmper for det gode arbejdsmiljø

Henover sommeren har vi i FPU haft fokus på det gode arbejdsmiljø. Altså din arbejdsglæde, sikkerhed og trivsel i cockpit, kabine eller kontrol. Og det er ikke så lidt endda.

For uanset om du er pilot, kabineansat eller AFIS-operatør, så er arbejdsmiljøet noget af det vigtigste for din hverdag. Det handler om at beskytte både din fysik og din psyke, at prioritere ordentlige arbejdsforhold og at skabe de mest funktionelle love og regler, så du kan udføre dit arbejde i gode rammer.

Det gælder kort sagt om at gøre arbejdspladsen så god som muligt. Og det kan man sandt nok gribe an på mange måder i luftfart.

Derfor har Fagbladet Luftfart blandt andet skrevet om arbejdsskader og den stringente procedure, som man skal følge, hvis man er så uheldig at komme til skade på sit arbejde. Gennem FPU har du adgang til en kyndig arbejdsskadebehandler, og det vigtigste budskab er, at du skal kontakte ham, så snart skaden er sket. På den måde kan vi sammen sikre, at du bliver behandlet, som du har krav på.

Vi har også talt med EU-politikeren Marianne Vind, der sammen med næstformand Anders Mark Jensen sætter fokus på tre emner, hvor luftfartens ansatte fortjener bedre forhold. Som organisation forsøger vi altid at tage dialogen med de aktører, der rent faktisk kan ændre på virkeligheden.

Alt det og meget mere er der kommet en række artikler ud af, som du med fordel kan kaste dig over. Det er vigtig læsning alt sammen, for man skal have det godt, når man går på arbejde.

Du finder alle artiklerne om arbejdsmiljø her.

Formand Thilde Waast.

Regnbuefarver og lige rettigheder

Sommeren og den seneste måned har heldigvis også budt på helt andre og glædelige historier. Årets Copenhagen Pride er en af dem, og her slutter vi månedens nyhedsbrev.

Den årlige fejring af LGBT+-personer, mangfoldighed og lige rettigheder sluttede med et brag af en parade i de københavnske gader den 19. august. Og mange FPUere festede og kæmpede med.

Tak til alle jer, der delte billeder af dagen med os. Vi har brugt nogle af dem i nyhedsbrevet her, for de giver smil på læben og god grund til at tro på en branche i harmoni.

For luftfart er og skal være en branche, hvor der er plads til alle. Hvor der er plads til at være den, man vil være, og hvor man godt tør vise det. Det har vi markeret med en række historier fra jeres hverdag og arbejdspladser på Fagbladet Luftfart.

Formand Thilde Waast skrev blandt andet:

”Jeg tror, at det præger alle flyvende, at vi arbejder i en branche, der er og altid har været moderne og nyskabende. Det er lidt af en naturlov, når man tager teknologien bag vores arbejde i betragtning, men vi ansatte har altid fulgt med udviklingen. Og det kan vi godt være stolte af.”

Du kan læse hele artiklen fra formanden her, og ellers er status nu, at vi vender tilbage med mere nyt fra FPU i september.

Tak fordi du læste med og god arbejdslyst!

Venlig hilsen
FPU

Del denne artikel fra FPU på:

Læs også