Nyhedsbrev: For branchens bedste

Kære FPUer.

I går slæbte vi havemøblerne ind og skiftede til vintertid, og de fleste luftfartsselskaber greb også anledningen til at tage hul på årets vintertrafikprogrammer. Der er snart ingen vej udenom, at vinteren er på vej.

En vinter, der kan komme med mange store omvæltninger for dansk luftfart generelt. Som branche afventer vi stadigvæk regeringens reelle initiativer, der allerede i 2024 skal sikre en grøn indenrigsrute, og så præsenterede SAS tidligere på måneden en ny ejerkreds, der skal føre det skandinaviske flyselskab videre.

Det er her, månedens nyhedsbrev begynder, inden vi tager endnu en vigtig runde på det gode arbejdsmiljø og vores dygtige tillidsrepræsentanter.

Rigtig god læselyst.

Store omvæltninger på vej i CPH

I oktober trak vores branche endnu engang de helt store overskrifter, da SAS præsenterede deres kommende, nye ejerkreds.

Den danske stat er forsat involveret i SAS, som fremover også får fransk/hollandske Air France/KLM, kapitalfonden Castlelake og danske Lind Invest som hovedinvestorer. Og sådan en nyhed er naturligvis meget relevant for FPU.

Først og fremmest for vores mange medlemmer i SAS Connect og SAS Link, der helt naturligt har en aktie i selskabets fortsatte udvikling. Men SAS er også en integreret del af arbejdet for eksempelvis vores medlemmer i CityJet og X-Fly, som har faste kontrakter med SAS. For FPU spiller samarbejdet med SAS og den fortsatte drift af selskabet derfor en vigtig rolle.

Det bliver spændende at se, hvordan det nye ejerskab af SAS kommer til at udvikle sig henover de kommende måneder – særligt med henblik på, at Ryanair har proklameret en baseåbning i CPH fra 1. december.

Med det vil SAS formentlig opleve en øget konkurrence på flere ruter. Og det kan, ifølge formand for CityJet Cabin Union, Robert Hoffmeier, komme til at presse billetpriserne og lønningerne for alle kabineansatte i CPH.

Dén tanke skyldes blandt andet, at forholdene for de kabineansatte hos Ryanair stadigvæk ikke er kendt af branchen. Angiveligt skal de kabineansatte arbejde på forhold, der er under branchestandarden i Danmark men til gengæld fordelagtige i forhold til italienske arbejdsvilkår og lønningerne.

FPU er helt på linje med Robert Hoffmeier. Kabineansatte i Danmark skal have dansk løn, og det var netop årsagen til, at FPU i tidernes morgen ikke kunne tegne overenskomst med Ryanair. Det ville nemlig ikke være for branchens bedste at lave sådan en aftale. Hvis Dansk Metal har indgået en overenskomst, der åbenlyst underbyder markedet, har fagforeningen for smede åbnet for en unfair konkurrence i CPH for alle flyvende.

Sannah fik hjælp gennem FPU

I løbet af det seneste halve år har FPU taget hånd om og fortalt vigtige historier om det gode arbejdsmiljø i dansk luftfart.

Senest har Fagbladet Luftfart tilføjet flere artikler til rækken af interessante fortællinger fra og til vores medlemmer. En af dem handler om Sannah, kabineansat i Air Greenland, der kom til skade på arbejdet tilbage i 2016.

Efter arbejdsulykken måtte Sannah gennem en bøvlet proces med forsikringsselskabet, der ikke just stod klar med en retmæssig erstatning. Heldigvis kom Sannah i kontakt med FPUs arbejdsskadebehandler, Mikael Kristensen, som lykkedes med at sikre Sannah en kompensation for ulykken.

Sannah fik udbetalt 40.000 kroner i erstatning, men for hende var det ligeså vigtigt at opleve at blive taget seriøst:

”Anerkendelsen betyder meget. Forsikringen havde jo afvist det, men FPU og Mikael hjalp mig med at sige, at der var noget galt. Fordi jeg kom i kontakt med Mikael, fandt jeg en, der troede på, at jeg kunne få hjælp. De 40.000 kroner er et plaster på såret, og i forhold til slet ikke at få noget er jeg meget taknemmelig,” siger Sannah.

Arbejdsulykker i flyet er bare ét af de aspekter, som hænger i luften på grund af de nuværende regler for arbejdsmiljøkontrol. Som det er lige nu, må danske myndigheder som Arbejdstilsynet nemlig ikke kontrollere arbejdsmiljøet på fly, der har en udenlandsk indregistrering. Også selvom besætningen er dansk, og flyet er baseret i Danmark.

Den ordning har blandt andet mødt kritik fra EU-Parlamentariker Marianne Vind, der mener:

”Selvfølgelig skal de danske myndigheder have adgang til at kontrollere arbejdsmiljøet ombord på de fly, hvor danske ansatte går ombord. Man kan jo godt regne ud, at arbejdstilsynet fra Irland ikke kommer forbi Kastrup eller Billund særlig ofte. Det betyder, at de ansatte på udenlandsk registrerede fly i Danmark er dårligere beskyttet end de ansatte på de dansk registrerede fly.”

Læs hele interviewet med Marianne Vind her

FPU fortsætter kampen for det gode arbejdsmiljø for hele branchen, for man skal være ordentligt beskyttet, uanset hvor flyet er indregistreret.

Ingredienserne til et godt arbejdsmiljø

En vigtig del af opskriften på et godt arbejdsmiljø er ens fysiske sundhed. Det drejer sig først og fremmest om at passe på kroppen ved at forhindre arbejdsulykker, men det er også vigtigt at overveje, hvad man egentlig putter ind i kroppen. Særligt når man flyver og ikke har adgang til køkkenfaciliteter eller kantineordninger som andre lønmodtagere.

Derfor har Fagbladet Luftfart hevet fat i Anders Kyhl, der er formand for Kabinesektionen i FPU og lidt af en ekspert, når det gælder kost og ernæring. Anders har nemlig en kandidatgrad i human ernæring og mange års erfaring med måltiderne i kabinen.

I højderne smager maden af mindre, end hvis den var blevet serveret på fortovscaféerne. Derfor bruger cateringfirmaerne og leverandørerne af crew-mad ekstra sukker og salt i retterne, og i længden er det ikke sundt at spise dag efter dag.

Derfor har Anders sammensat en inspirerende top-10, som både giver dig gode idéer til madpakken og mere generelle råd til at forbedre dine forhold på arbejdet. Dyk ned i top-10-listen her eller læs mere om, hvordan du får skabt nogle sundere kostvaner som flyvende her. Bon appétit!

Dine tillidsrepræsentanter bliver dygtigere og dygtigere

Der findes stort set én fællesnævner for alt, der rører sig i FPU: Dine tillidsrepræsentanter.

Det er dem, der er med til at forhandle din overenskomst. Dem, der sørger for, at overenskomsten bliver overholdt, og det er dem, der tager kampen, hvis det nu ikke er tilfældet en gang imellem.

Vigtigheden af dine tillidsrepræsentanters faglige og sociale kompetencer er derfor ikke til at overdrive. Derfor afholder FPU regelmæssige kurser og uddannelser, der skal hjælpe dine repræsentanter med at dygtiggøre sig, så du får den absolut bedste hjælp.

I oktober afholdt vores advokat Elisabeth Tran blandt andet et webinar om barselslovgivningen, og så afsluttede vi også vores store Talentuddannelse for tillidsrepræsentanter i kabinen. Her har otte repræsentanter fra flere forskellige selskaber fået undervisning i hele paletten af relevante kompetencer som tillidsrepræsentant. Og vi kan med stolthed fortælle, at hver og en bestod med bravur!

Fra FPU skal der lyde et stort tillykke til alle kursisterne – og til dig som medlem. For det er i virkeligheden dig, der nyder godt af, at dine repræsentanter prioriterer at bruge tiden på at blive endnu bedre.

Vi kommer senere til at fortælle mere om Talentuddannelsen, men hvis du har lyst til at se, hvordan uddannelsen og fejringen af dine repræsentanter egentlig forløb, kan du hoppe ind på vores Instagram, hvor vi over de næste dage vil dele billeder og videoer fra uddannelsen.

Del denne artikel fra FPU på:

Læs også

Pas på dig selv

Med FPUs kollektive fritidsulykkesforsikring er du sikret mod ulykker i fritiden. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed

Nyhedsbrev: 2024 er i fuld gang

Hvordan ser fremtiden for dansk luftfart ud? FPU inviterer til gratis medlemsarrangement, hvor vi håber at blive klogere på netop fremtidens luftfart.