Kære FPU’er.
Vi har netop fejret World Pilot Day, og det er den bedst tænkelige anledning til at kigge lidt nærmere på vores fag – og den anerkendelse som vores faglighed i den grad fortjener.
Det er nemlig altafgørende, at der er den dybeste respekt for alle os flyvende, hvis vi fortsat skal være garanten for en så sikker transportform, som vi er i dag. Og respekten for enhver i uniform skal komme fra alle dele af branchen, omverdenen og arbejdsgiverne i særdeleshed.
Stort tillykke med dagen til alle piloter i FPU og tak for at binde Danmark sammen på kryds og tværs og med resten af verden.
En anden festlighed finder sted i morgen, når den samlede danske fagbevægelse i FH afholder et hav af 1. maj-arrangementer over hele landet. Arbejdernes internationale kampdag er en stolt tradition her til lands, hvor vi hylder de ansatte i alle dele af samfundet og gør opmærksom på de aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet. Hvis du har lyst at tage del i kampdagen gennem FH, kan du læse mere her.
De to mærkedage minder os om, at der er god grund til at være stolt af at gå på arbejde. Det gælder i høj grad også i luftfart, hvilket månedens nyhedsbrev på flere måder handler om.
Til allersidst i nyhedsbrevet kan du læse mere om, hvordan du som FPU’er kan spare penge i hverdagen takket være dit medlemskab.
Rigtig god læselyst.
Piloter og kabineansatte fortjener respekten tilbage
Vi lægger ud med følgende ord fra FPU’s næstformand:
”Piloter og kabineansatte er ved at have fået nok. Grænsen for den manglende respekt for deres arbejde er overskredet for længst, og situationen kan ikke blive ved”.
Den markante og ærlige udmelding stammer fra et debatindlæg på Fagbladet Luftfart, hvor Anders Mark Jensen tager temperaturen på den aktuelle stemning, som han og FPU oplever nogle steder i branchen.
Ifølge Anders Mark Jensen har de flyvende udvist en ekstraordinær fleksibilitet over for deres arbejdsgivere de seneste år uden at få hverken tak eller kompensation den anden vej. Der har til gengæld været rigeligt med overarbejde, uforudsete vagter og forespørgsler om at løbe den ekstra mil for selskabet.
Det betyder, at branchen i øjeblikket oplever en mæthed, som kan trætte de fleste. Og det burde ikke komme bag på selskaberne, at mange i branchen er færdige med at tage til takke med flere opgaver og færre kollegaer til samme løn.
Det er nemlig på ingen måde holdbart i længden.
Derfor engagerer FPU sig i debatten ved at minde arbejdsgiverne om, at det sjældent vælter budgettet at sige ordentlig tak og udvise respekt over for sine ansatte. Vi skal nemlig gøre op med den negative spiral og sætte vores fortjente anerkendelse i førersædet.
FPU griber opgaven an ved både at sætte fokus på det gode arbejdsmiljø og ved at forhandle bedre og mere beskyttende overenskomster hjem i samarbejde med de lokale tillidsrepræsentanter.
Sådan sikrer vi arbejdsglæden for de flyvende og den faglige respekt, som alle i uniform i den grad fortjener!
Sæt ord på dit selskab
Når vi nu taler om vores faglige stolthed og behovet for at lytte til de ansatte i branchen, vil vi gerne flage for en relevant spørgeskemaundersøgelse til alle piloter i FPU.
Det er vores fælleseuropæiske pilotorganisation (European Cockpit Association, ECA), der har lanceret en undersøgelse om piloters arbejdsforhold og meninger om deres egne luftfartsselskaber.
Undersøgelsen er naturligvis 100 procent anonym, og det handler om at få nogle ærlige og retvisende vurderinger af de mange europæiske luftfartsselskaber, så vi i fællesskab kan blive klogere på, hvordan det er at være pilot i dag.
Spørgeskemaet hedder ”Socal rating of European airlines”, og som pilot med ansættelse i ethvert europæisk luftfartsselskab, kan du altså give din holdning til kende nu. Så hvis du kan undvære 2-3 minutter, må du meget gerne dele dine meninger og holdninger med ECA – og derigennem FPU – så vi i fællesskab kan gøre opmærksom på de mangler eller uretfærdigheder, som visse piloter i Europa stadigvæk oplever.
Vi håber, at så mange piloter som muligt har lyst til at kaste lys over luftfart og deres arbejdsforhold, så vi på et oplyst grundlag kan tage en ærlig snak med selskaberne om deres virke.
Luftfart er nu engang en drøm
På trods af travlhed og til tider manglende anerkendelse skal der ikke herske tvivl om, at luftfart er en drømmebranche for mange. Piger og drenge i alle aldre drømmer – af gode grunde – om at gøre karriere i luften, og FPU opfordrer alle til at gå efter drømmen.
For FPU-medlem og cabin crew i Norwegian Tobias Hartel var vejen til uniformen dog ikke så snorlige, som man kunne ønske.
Tobias Hartel fik nemlig konstateret type 1-diabetes allerede som 10-årig, og den melding satte reelt en stopper for drømmen. Men det tillod Tobias ikke.
Selvom sygdommen længe betød, at Tobias ikke kunne få et arbejde, hvor han har et særligt vigtigt ansvar for andre mennesker – eksempelvis som kabineansat – blev han som voksen ved med at forfølge drømmen. Ved at granske EASA-reglerne og holde øje med nye vejledninger fandt han til sidst ud af, at diabetes ikke kunne afskrive ham fra at blive ansat i kabinen. Så det blev han!
Hvordan Tobias greb sagen an og lykkedes med at opfylde sin drøm, kan du læse på Fagbladet Luftfart, hvor du som altid kan holde dig opdateret om nyheder fra FPU og resten af branchen.
Tak til Tobias for at dele sin historie med os – og for at sigte efter skyerne og udfordre rammerne for at opfylde drømmen!
Ny overenskomst til AFIS
AFIS-operatørerne i de kommunalt ejede lufthavne og flyvepladser har stemt ja til deres nye overenskomst, som træder i kraft med det samme.
Det betyder, at AFIS-medlemmerne i FPU får mere i lønposen allerede i dag, og at det store OK24-forløb er endeligt afsluttet.
De vigtige mennesker i kontrollen over hele landet er en integreret del af fællesskabet i FPU. De udgør den eneste medlemsgruppe, der er ansat i det offentlige og dermed omfattet af OK24. Aftalen omfatter alle offentligt ansatte i både kommuner, regioner og stat, og det har af gode grunde taget tid at komme til enighed.
Men den enorme aftale faldt altså endeligt på plads her i april, hvor de ansatte fra alle brancher stemte aftalen hjem og dermed kan se frem til en flot lønstigning, højere pension og bedre barselsvilkår.
Herudover kan AFIS-operatørerne glæde sig over resultaterne fra de lokale forhandlinger med FPU ved bordet. Her fik vi nemlig skaffet midlerne til at etablere en attraktiv Loss of License-forsikring til alle AFIS-medlemmer.
Tillykke til alle AFIS-medlemmer i FPU med den nye og forbedrede overenskomst og tak fordi du gav din mening til kende ved at stemme.
Få rabat på forsikringerne som FPU’er
Vidste du, at du kan få adgang til nogle attraktive og eksklusive forsikringer, fordi du er medlem af FPU? Og at der formentlig er penge at hente, hvis du udnytter muligheden?
FPU samarbejder nemlig med forsikringsselskabet TJM Forsikring, der udelukkende tegner forsikringer til mennesker, der er medlem af relevante fagforeninger – eksempelvis FPU. Og det er der altså god grund til at udnytte for dig, uanset om du bor i hus eller lejebolig, har bil, motorcykel eller kæledyr.
TJM Forsikring vinder nemlig gang på gang priser hos Forbrugerrådet Tænk for at have Danmarks bedste og billigste forsikringer. Og det kan kun lade sig gøre, fordi selskabet er tæt knyttet til de faglige organisationer og ikke tager alle og enhver ind i butikken. Men som FPU’er er du heldigvis velkommen!
Vi håber derfor, at du vil benytte dig af chancen og give TJM et kald for at finde ud af, om og hvor meget du kan spare på dine månedlige regninger til forsikringerne.
Eksklusiv medlemsfordel til FPU’ere i Sverige
Som noget helt særligt kan alle FPU-medlemmer med bopæl i Sverige også spare penge på forsikringerne. Vi og TJM har nemlig indgået en særaftale med et svensk forsikringsselskab, så man også kan få kontant rabat på den anden side af sundet. Det kan du se mere om her.
Læs mere om vores generelle samarbejde med TJM og de attraktive vilkår på denne side.
Tak fordi du læste med.