Kære FPUer
Forårets mange mærke- og helligdage er lige om hjørnet, og med det følger der travlhed i vores fag. På Fagbladet Luftfart og i flere andre medier kan man læse bekymrende nyt om sommertrafikken med tanke på den akutte mangel på flyveledere i CPH. Der er altså rigeligt at tage fat på, inden sommerferien tager over.
Vigtigst er dog arbejdsmiljøet for det flyvende personale, og det handler månedens nyhedsbrev om. Om at finde den rigtige vej ind i branchen og om at bevare lysten til at vende tilbage til den flyvende hverdag, når man får et barn eller mangler troen på branchens fremtid.
Vi begynder dog med en nyhed om SAS, der lige nu truer de skandinaviske løn- og arbejdsvilkår.
Rigtig god læselyst.
Lettiske lønninger hører ikke til i Skandinavien
SAS har hyret underleverandører som AirBaltic ind til sommerens program. AirBaltic leverer tre fly og crew til SAS’ base i Stockholm, og det er til lønninger, der sætter skandinaviske vilkår under hårdt pres.
Sådan kunne man læse på Fagbladet Luftfart i går. I artiklen kritiserer FPU i skarpe vendinger SAS og selskabets strategi med at indhente underbetalt arbejdskraft hos udenlandske selskaber.
Det viser sig nemlig, at de kabineansatte hos AirBaltic maksimalt kan tjene en løn, der ligger under den danske dagpengesats. Og det er selvom, vi tager udgangspunkt i den højeste anciennitet, lægger rejsekompensation oveni, plusser med salgsbonus og krydrer med en yderligere bonus.
SAS benytter arbejdskraften fra Letland, selvom der ligger bedre alternativer lige for. Det skorter nemlig ikke på velkendte selskaber med danske overenskomster. Vi nævner i flæng SAS Connect, SAS Link, XFly og CityJet.
De ansatte i disse og andre selskaber leverer i forvejen et glimrende arbejde for SAS, som er med til at fremtidssikre SAS i en ellers noget usikker tid.
SAS’ beslutning om at hive underleverandører ind fra Letland kan dreje sig om manglende kapacitet hos de vanlige underleverandører. Det kan omvendt også være en undergravning af skandinaviske, overenskomstdækkede vilkår, og det er med garanti med til at skabe en unfair konkurrence herhjemme.
Hos FPU håber vi naturligvis ikke, at det sidste er hensigten, men vi lader ikke tvivlen komme til gode, når et hæderkronet selskab som SAS opererer i Skandinavien på lettiske lønninger. Vi håber, at SAS meget snart vil forklare sig og besvare Fagbladet Luftfarts mange spørgsmål til sagen.
Historisk flot opbakning til OK23
Vi har talt meget om det – og nu er det endelig på plads: Danmark kom ikke i storkonflikt, og mere end 600.000 privatansatte fik fornyet deres overenskomster.
Det stod klart, da flertallet af medlemmerne i FH sagde ja tak til de nye 1. marts-overenskomster. Det gjaldt også FPUerne i CityJet, West Atlantic og SUNAIR.
FPUerne udgør rigtig nok en lille del af det samlede stemmetal, og sådan vil det altid være, når flere hundredetusinder medlemmer i FH bliver inviteret en tur i stemmeboksen.
Værd at bemærke er alligevel stemmetallene for FPUs medlemmer:
Dét er stemmetal og fakta, som vi er virkelig stolte af – og som giver os lov til at føre os en smule frem i FH.
Tillykke til medlemmerne i de nævnte afdelinger og tak til alle jer, der tog jer tiden til at stemme. Det er jeres stemmer, vi gerne vil høre, og I talte virkelig med samlet stemme.
Barselsnetværk skal sikre balancen mellem familie- og arbejdsliv
FPU og flere af vores lokale kabineafdelinger er kommet op med et vigtigt og nytænkende initiativ: Et barselsnetværk for kabineansatte.
Her kan kommende forældre, gravide som barslende, møde hinanden på tværs af selskaber og baser for at dele erfaringer og få juridisk hjælp fra FPU angående barselslovgivning og rettigheder.
På www.flyvebranchen.dk kan du læse mere om, hvorfor Cecilie fra Norwegian sætter pris på netværket, ligesom du kan tilmelde dig næste arrangement. Det er den 7. juni, hvor FPU inviterer alle babyer, gravide og barslende kabineansatte til en faglig og ligeså hyggelig formiddag i Valby. Vi er i fuld gang med at lægge programmet, og vi hører rigtig gerne fra jer, hvis I har særlige ønsker eller idéer til netværket.
Barselsnetværket er en del af FPUs større kamp for, at flyvende kan forene familieliv med arbejdsliv. Vi er i en branche, der kræver meget af os som mennesker, af vores tid, fleksibilitet og tilgængelighed. Alle med en karriere i luftfart har prøvet at være væk fra familien og at melde afbud til fødselsdage eller påskefrokoster.
Sådan er vilkårene for de fleste, men der skal skabes bedre rammer for, at nybagte forældre kan vende gnidningsfrit tilbage til arbejdet, når den lille begynder i institution. Det gælder særligt mødrene i kabinen, der ofte er groundede og dermed væk fra arbejdspladsen i helt op til to år. Oven på sådan en standby fra hverdagen er det godt at have et netværk til sparring og hjælp.
Sammen kan vi hjælpe hinanden videre i karrieren og i familielivet. Tøv ikke med at melde dig til det næste arrangement i barselsnetværket – eller nævne muligheden for din kollega, som måske kunne savne et fællesskab under graviditeten eller barslen.
Gratis kurser hos AOF gennem FPU
April var også måneden, hvor den længeventede analyse af dansk luftfart fra Aalborg Universitet blev offentliggjort. Her har mere end 1.000 ansatte fra dansk luftfart besvaret spørgsmål om arbejdsmiljø, arbejdspres og fremtidsudsigter. Mange af besvarelserne har FPUere som afsender, og vi skylder en stor tak til alle, der deltog i undersøgelsen.
Selve rapporten og et interview med forfatteren bag kan du dykke ned i lige her. Interviewet handler blandt andet om arbejdspresset og de dystre udsigter for luftfart, som de ansatte går rundt med.
Et andet relevante fund fra rapporten er et udbredt ønske om efter- og videreuddannelse blandt samtlige ansatte i luftfart. Særligt var kabineansatte og piloter på udkig efter reelle muligheder for at udvikle ekstra og nye kompetencer.
Hvis du er en af dem, der gerne vil lære nyt, så minder vi om, at dit medlemskab hos FPU giver dig gratis adgang til en række kurser fra AOF (aftenskoler). Her kan du komme på kursus i en række softwareprogrammer, tage kursus i digital kommunikation eller lære et helt nyt sprog.
Tag et kig på dine muligheder her, inden vi snarest vender tilbage med mere info om kurserne hos AOF.
Forårets komme
Vi kigger ind i en maj måned, der er proppet med forårets mærke- og helligdage. Vi lægger hårdt ud med Arbejdernes international kampdag allerede på mandag, inden den allersidste Store bededag venter fredag. Senere melder Pinsen og Kristi himmelfart sin ankomst, og det samme vil travlheden i lufthavnene gøre.
Vi ønsker alle vores medlemmer god arbejdslyst på disse og alle andre dage i måneden. Tak for at I gør det muligt for danskerne at skabe forretning i udlandet og tage på smutture til storbyerne i Europa.
På FPUs kontorer bliver maj forhåbentlig en måned, hvor vi og flere af vores afdelinger kan sætte vores underskrifter på en række nye overenskomster. Med forhandlinger som disse kæmper vi for at forbedre vilkårene for vores medlemmer, så arbejdsglæden stiger tilsvarende.
Vi glæder os også til at åbne dørene for vores mange medlemmer, der har et ærinde i huset. I maj gælder det blandt andet piloteleverne, der kan komme til kursus i den svære kunst at søge og lande et job i cockpittet. Så længe man står uden for, kan det nemlig være svært at finde vej ind i branchen – en branche, som så mange af os ikke kan undvære igen.