Nyhedsbrev: Sommertravlt og solstrålehistorier

Kære FPU’er.

Hold nu op, hvor gør I det godt!

Sommeren 2024 har været ekstraordinær travl, og langt de fleste af jer har knoklet for jeres selskaber og jeres passagerer, så de mange sommerferieplaner går op.

Se bare på Københavns Lufthavn, der i midten af måneden satte passagerrekord to dage i træk. Det er i høj grad takket være jeres indsats og overskud i flyene.

Vi ved, at det ikke har været lige let hver eneste dag, og at de travle tider ikke er et lukket kapitel. Derfor vil vi endnu engang minde jer om, at I skal passe på jer selv og kollegaerne her i sommeren. Husk, at vi har lanceret et stressnetværk, hvor alle FPU’ere kan møde op til en uforpligtende formiddag i selskab med andre, der også har mærket stresssymptomer på egen krop.

Månedens nyhedsbrev handler på flere måder om den travle sommertid, men vi kigger også op efter et par solstrålehistorier fra FPU og dansk luftfart – for selvom vi er midt i den hektiske tid på både kontoret og i flyene, så udmærker vi os som fællesskab hele tiden!

Rigtig god læselyst, ferie og arbejdslyst til alle.

Oplysning om sommer-fatigue

Inden vi går rigtigt i gang med nyhederne fra FPU, udlåner vi lidt spalteplads til vores gode venner fra ECA (European Cockpit Association).

Den europæiske fællesorganisation for alle piloter har nemlig formuleret et sæt gode huskeregler om fatigue, som man med fordel kan læse her i sommermånederne. For når der er travlt, bliver det langt sværere at passe på sig selv, sin sundhed og sine kollegaer.

Derfor kan du nu læse retningslinjerne fra ECA om fatigue på vores hjemmeside. For intet er vigtigere for os som faglig organisation og branche end din trivsel og sundhed.

Huskereglerne handler især om, at du som pilot (og kabineansat) skal turde lytte til dig selv og din krops signaler. Hvis du føler dig for udmattet til at udføre dit arbejde, skal du ikke tage nogle chancer. Hvis du føler, at din arbejdsgiver presser dig unødigt hårdt, skal du sige fra.

Det hele er lettere sagt end gjort, men i første omgang skal du være klar over retningslinjerne.

Husk, at FPU og dine lokale tillidsrepræsentanter altid kun er en mail eller et opkald væk.

Stressnetværk for FPU’ere

Når vi taler om faresignaler fra kroppen, så er stress en reel risiko. Det gælder i høj grad os, der er ansat i luftfart og konstant arbejder under et højt tryk, hvor der er rigtig meget på spil.

Derfor har FPU taget initiativ til noget helt nyt. Vi har startet en netværksgruppe for alle flyvende, der på den ene eller anden måde har oplevet stress.

Der er ingen krav til deltagelse i netværket, og vi håber blot på, at vi med netværket kan tage det værste af de oplevelser, som du måske har haft, og at vi sammen kan hjælpe hinanden videre i karrieren.

Vi holder første møde i det nye netværk den 16. september hos os i Valby, når det største arbejdstryk fra sommeren har lagt sig. Det er forbundssekretær Kasper Svendsen, der står for programmet, og selvom vi hverken kan kurere stress eller stille nogle garantier mod tilbagefald, så er vi sikre på, at alle vil få noget godt ud af deltage, hvis man brug for det.

Så hvis du mistænker, at du er i gang med at udvikle stress eller måske er på vej tilbage efter en sygemelding med stress, er du hjertens velkommen til at møde op til netværket. Det er uformelt og afslappet, og vi tager tingene i det tempo, du har brug for.

Vi håber at se dig i netværket – Tilmeld dig lige her.

Sådan er du stillet ved sygdom op til eller under din ferie

Måske er det endelig blevet din tur til at tage på ferie – måske er du allerede i fuld gang med swimmingpoolen eller sommerhushyggen.

Forhåbentlig har du udsigt til en god ferie uden sygdom eller uheld, men hvis du skulle blive syg, er det godt at kende dine rettigheder.

Bliver du syg inden din ferie, kan du udskyde din planlagte ferie, hvis du ønsker det. Det er fuldstændig op til dig at bestemme.

Hvis du ikke ønsker at påbegynde din planlagte ferie, skal du melde dig syg hos din arbejdsgiver på den første sygedag som ved normal sygdom. Når du igen er rask, vil du enten møde på arbejde eller påbegynde din ferie (efter aftale med din arbejdsgiver), og så vil du få erstatningsferie for sygedagene på et senere tidspunkt.

Hvis du til gengæld bliver syg under din ferie, er det hele lidt mere kringlet. Du skal stadigvæk melde dig syg hos din arbejdsgiver på din første sygedag, ligesom du skal kunne fremvise lægelig dokumentation for din sygdom fra første sygedag. Du betaler selv for lægeerklæringen.

Når og hvis du ender med at have 5 sygedage under ferien, kan du være berettiget til erstatningsferie, som du så kan afholde på et senere tidspunkt efter aftale med din arbejdsgiver.

Det er altid en god idé at orientere dine lokale tillidsrepræsentanter, hvis du bliver syg under eller op til din ferie. Du er også meget velkommen til at stille spørgsmål til det hele.

Husk, at alle kunder i TJM Forsikring har gratis adgang til en læge-hotline hele sommeren.

Læs mere om TJM Forsikring på siden her.

Norwegian-kaptajn gjorde en verden til forskel for Rosa med flyskræk

Vi fristede med en solstrålehistorie fra branchen, og det skal vi sandelig love for, at vi har fundet!

Da Rosa og familien skulle flyve hjem fra sommerferien, blev det hele pludselig for meget for lille Rosa. Flyskrækken tog over, og hun brød grædende sammen ombord på flyet.

Heldigvis mødte hun og familien en smilende pilot i Norwegian-cockpittet, der stod klar med anekdoter om flødeboller og fodbold. Piloten hedder Anders Moresco, kaptajn og mangeårigt FPU-medlem, og han formåede at tale Rosa så meget til ro, at flyveturen blev en god oplevelse for hende og hele familien.

Hjemme i Danmark delte familien en tak til Anders og resten af besætningen for deres venlighed over for Rosa. Den gode behandling gjorde nemlig en verden til forskel for dem og deres sommerferieminder. Den søde tak blev delt af Instagram-profilen Anders Hemmingsen, der har spredt budskabet til sine 1.3 millioner følgere.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 77.000 likes og 300 kommentarer, og det er decideret overvældende, at en lille historie fra luftfart kan få så meget glædelig opmærksomhed.

Derfor har Fagbladet Luftfart taget en god snak med Anders Moresco om oplevelsen med Rosa og nogle generelle tanker om arbejdet som pilot.

Du kan besøge Fagbladet og læse historien eller hoppe ind på Instagram og sende et like i retning af Anders Moresco og resten af besætningen.

Tak til Anders for at stille op til interview – og tak til Rosas familie for at gøre Danmark opmærksomme på den fine fortælling.

FPU’er får godt 4 millioner kroner i erstatning

Som det allersidste i månedens nyhedsbrev skal vi forbi en glædelig nyhed fra FPU-kontoret.

Efter mange års tovtrækkeri er det nemlig lykkedes at få lukket en sag om økonomisk erstatning til et medlem, der gennem sit arbejde er blevet udsat for skimmelsvamp. Med det sidste punktum sat i sagen følger godt 4.000.000 kroner til medlemmet!

Det hele begyndte i 2014, hvor en helikopterpilot fik stillet en bolig til rådighed af Air Greenland, hvor han var ansat. Det viste sig, at der var skimmelsvamp i boligen, og at opholdet i boligen har haft store konsekvenser for pilotens arbejdsevne.

Derfor har FPU og vores advokater kæmpet indædt for at få udbetalt en passende erstatning for arbejdsskaden. Det har været en lang og sej kamp for medlemmet og FPU, hvilket er velbeskrevet på Fagbladet Luftfart, men det vigtigste er, at det nu endelig lykkedes!

Sagen er for det første en glædelig nyhed for medlemmet, der nu endelig kan komme videre i sit liv. Men den beviser også, hvordan FPU arbejder. Vi fortsætter kampene så længe, det er nødvendigt, og vi giver ikke op, bare fordi vi møder modstand på vejen. I det her tilfælde resulterede det i en erstatning på 4 millioner kroner.

Tak til dig fordi du er medlem af FPU og på den måde bidrager til vores faglige kampe – som måske en dag kan gribe dig, hvis du skulle være uheldig.

Fortsat god sommer og arbejdslyst!

Venlig hilsen
FPU

Del denne artikel fra FPU på:

Læs også

Oplysning om sommer-fatigue

Hvordan kommer man bedst muligt gennem en travl sommer som pilot? ECA har delt en række huskeregler til at undgå fatigue som pilot. Det er vigtigt, for din sikkerhed og sundhed som pilot har altid førsteprioritet.