Nyhedsbrev maj

Kære FPU’er

De fleste luftfartsselskaber er i fuld gang med at genansætte coronafyrede piloter og kabineansatte. Men for yngre piloter og ansatte, der fløj langrute-flyvninger, er krisen i luftfart stadig en realitet.

Derfor sætter FPU pris på, at pilotpuljen blev forlænget, og lige nu arbejder vi for at lave aftaler med nye selskaber, der kan bringe medlemmerne tilbage til i job. For FPU er det afgørende, at der er jobs i Danmark til kabineansatte og piloter, og så er det vigtigt, at det bliver på attraktive vilkår.  

I det her nyhedsbrev kan du læse om nye foreninger i FPU, FPU’s overenskomster i SAS Connect og SAS Link og om forhandlinger om vilkårene i Mærsks nye cargoselskab.

Nye lokale FPU-foreninger organiserer ansatte i SAS Connect og Link

Der er gang i rekruttering af både piloter og kabineansatte til SAS’ nye selskaber SAS Link og SAS Connect. 

Overenskomsterne er på plads, og det samme er tre ud af fire lokale foreninger. Piloter og kabineansatte i SAS Connect har organiseret og lavet lokale foreninger under FPU. I SAS Link har de kabineansatte oprettet deres egen forening, mens piloterne pønser på at gøre det samme snart.

Det vigtigste i FPU’s faglige arbejde er at sørge for, at overenskomsterne overholdes – også selvom der er fart på opstarten af de nye selskaber.

FPU fremlægger vilkårene i SAS

Det er vigtigt for os, at medlemmerne og andre i luftfartsbranchen er bekendte med karakteren af arbejdsvilkårene i SAS Connect og SAS Link. Derfor svarer vi på alle former for spørgsmål og har også lagt vilkårene frem. Følgende tabel viser, hvordan pilotaftalen i SAS Connect placerer sig i forhold til vilkårene i SAS Scandinavia og i forhold til den standard, der generelt er i dansk, overenskomstbaseret luftfart. 

Vilkårene i SAS Connect ligger pænt over den danske branchestandard. Sammenlignet med SAS Scandinavia har FPU-aftalen højere startlønninger for både kabinepersonale og piloter. Efter 6 til 17 år er lønningerne på cirka samme niveau og på de allersidste løntrin efter 20-30 år ligger niveauet for SAS SK-lønninger lige nu over slutlønningerne i FPU-aftalerne. Der er samme antal arbejdsdage og fridage som i SAS SK.

Læs mere her om vilkårene for henholdsvis kabineansatte og piloter i SAS Connect.

300 uden pilotjob – pilotpuljen står klar

Selvom coronakrisen er ved at ebbe ud, står cirka 300 piloter stadig uden job. Det er hovedsageligt yngre piloter, der har endt deres uddannelse midt i coronakrisen, der har svært ved at komme ind på pilotjob-markedet. Men det gælder også en del af de langrutepiloter og -kabineansatte, der stadig ikke for alvor er kommet tilbage i arbejde, da coronarestriktioner i blandt andet Asien og USA stadig er en realitet.

Netop derfor har FPU fået mulighed for at fortsætte pilotpuljen til gavn for de arbejdsløse piloter, der ønsker at holde liv i deres certifikater og få tilskud til obligatoriske medicals.

Husk, at deadline for ansøgning til pilotpuljen er 10. juni 2022

Ny aftale på vej med Mærsk

Mærsk annoncerede for tre uger siden, at selskabet vil oprette et luftfragtsselskab, der skal flyve på interkontinentale ruter. Selskabet får navnet Maersk Air Cargo og skal have hub i Billund Lufthavn.

Flyvebranchens Personale Union (FPU) forhandler derfor med Mærsk om at få en overenskomst på plads, for de piloter, der skal flyve for Maersk Air Cargo.

Det har været vigtigt at sikre mulighed for at påvirke udviklingen i Mærsks nye selskab og samtidig varetage interesserne for vores nuværende medlemmer i det Mærsk-ejede fragtselskab Star Air. Star Air-piloterne fortsætter med den produktion og den overenskomst, som de har nu. De er en stærk medlemsgruppe, som har løst opgaven med produktion for UPS og DHL på fantastisk vis i mange år.

Vi forventer, at overenskomsten afsluttes inden for den nærmeste fremtid. Og vi er optimistiske i forhold til at få en god aftale på plads. Vi håber at aftalen kan bidrage til, at nogle af de mange arbejdsløse langrutepiloter fra fx Norwegians nedlagte long haul-base kan få et job igen i Danmark.

Med venlig hilsen

Thilde Waast, formand Flyvebranchens Personale Union (FPU)

Del denne artikel fra FPU på:

Læs også

Oplysning om sommer-fatigue

Hvordan kommer man bedst muligt gennem en travl sommer som pilot? ECA har delt en række huskeregler til at undgå fatigue som pilot. Det er vigtigt, for din sikkerhed og sundhed som pilot har altid førsteprioritet.