Nytårshilsen fra FPU

FPU’s nyhedsbrev for januar 2023 – Thilde Waast

Kære FPU’er.

Jeg har aldrig sendt en nytårshilsen til så mange mennesker – for FPU har aldrig været større.

I 2022 har vi haft en historisk stor medlemstilgang, der betyder, at vi er vokset 8%, og at godt 200 flere kan kalde sig FPU’ere. Det stritter imod tendensen hos andre fagforeninger og vidner om, at fællesskabet i dansk luftfart er en helt igennem unik størrelse, og at vi er stærkere end nogensinde.

Sådan et skud adrenalin kan mærkes. Vi har derfor moderniseret organisationen i FPU ved at udvide den politiske ledelse og antallet af medarbejdere. Den nye struktur består af afdelingssektioner for piloter og kabineansatte, og den blev realiseret 1. januar i år. Og vores medlemmer mærker allerede fordelene af de nye kræfter og større muskler. Det giver os den ekstra saft og kraft, som sikrer, at FPU fortsat er den primære aktør for flyvende personale i Danmark. 

I 2022 brugte vi blandt andet kræfterne til at løse langt over 80 procent af de faglige sager, der landede på vores bord. Både når det gælder overenskomstbrud for vores lokalafdelinger og personlige sager om opsigelser, sygdom og fejlagtige kontrakter. Det er jeg ret stolt af!

Til alle medlemmer – nye som gamle – vil jeg gerne sige tak for de store indsatser i et vildt og godt år!

Klar og parat til fremtiden

I efteråret blev Kasper Svendsen valgt som forbundssekretær på en ekstraordinær kongres. Kasper har en fortid som pilot og har fra første dag styrket det faglige team i FPU med sin erfaring og ekspertise fra luftrummet. Han tilslutter sig FPU sammen med tre nye medarbejdere: sekretær Lisa Belkvist, advokat Elisabeth Tran og kommunikationsmedarbejder Mads Holst, der i løbet af sidste år kom med ombord. Sammen med sekretær Charlotte, journalist Kristine og næstformand Anders har vi nu det team, der kan løfte ansvaret for alle vores medlemmer og indfri vores vision om at overenskomstdække hele luftfartsbranchen.

I 2022 har vi lagt endnu flere højdemeter på vores skyhøje ambition. Vi har tegnet nye overenskomster og fornyet de eksisterende for en række af vores medlemmer. Senest den opdaterede overenskomst for kabinepersonalet i Air Greenland, der kom i mål efter lange forhandlinger i forligsinstitutionen. Overenskomsten er et fremragende eksempel på en tidssvarende aftale med højere løn, bedre beskyttelse af friheden og en spændende tilføjelse om kønsneutrale uniformer.

Livet i en fagforening

Året har naturligvis ikke været rosenrødt, for sådan en tilstand findes bare ikke i en fagforening – ikke endnu i hvert fald. FPU har igangsat en grænsesag mod Dansk Metal, som forhåbentlig slår fast, at fagforbundet for klejnsmede og mekanikere ikke har noget at gøre for flyvende personale.

Siden SAS-konflikten i sommer, hvor Dansk Metal optog Dansk Pilotforening, har FPU kæmpet for retten til at organisere piloter og kabinepersonale, som vi har gjort det siden 1970. Der er brug for afklaring i den kamp, hvis ikke udenlandske selskaber skal få fripas til det danske arbejdsmarked. Præcis som Ryanair har udnyttet situationen gennem Dansk Metal, der i månedsvis har spildt tiden i forhandlingslokalet. Vi håber på en snarlig løsning for branchens og medarbejdernes skyld.

Og selvom FPU har oplevet en historisk stor tilslutning, mangler vi stadig at få alle i job efter corona. For mange af vores medlemmer er hverdagen vendt tilbage til noget, der minder om normalen, men vi skal huske, at alle ikke har været lige heldige. Gode kollegaer har fundet nye brancher, nyuddannede venter tålmodigt på at komme ind i branchen, mens velkendte ansigter er klar til at vende tilbage til de højere luftlag. Jeg håber og tror på, at endnu flere FPU’ere finder vej tilbage til skyerne i løbet af 2023.

Kampen for den grønne omstilling

2022 slog en sidste krølle på halen i midten af december, da Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne fandt sammen henover den politiske midte og dannede en ny regering. Hos FPU og resten af Fagbevægelsens Hovedorganisation giver dele af regeringsgrundlaget grund til optimisme, men der er flere udspil, vi stiller os kritiske overfor. Den nye regering lægger blandt andet op til at fjerne en helligdag og til at indføre en passagerbetalt klimaskat på alle flyrejser.

Lad det være sagt med det samme: Luftfarten skal og vil gerne omstille sig til en bæredygtig fremtid. Vi ønsker mere grøn luftfart, og netop det vil regeringens udspil spænde ben for. Branchen har alle muligheder for at udleve drømmen om grøn luftfart, men det kræver, at pengene reelt og ubeskåret går til omstillingen. Det er ikke de flyvende, der skal finansiere et politisk projekt som ældrechecken, der intet har med branchen at gøre. En branche, der har været i knæ siden 2020, og som står overfor usikre økonomiske udsigter og en krig på europæisk grund.

Jeg ser frem til at sætte ord på branchens bekymringer over for regeringen og til et forhåbentligt godt og tæt samarbejde med den nye transportminister Thomas Danielsen.

Et 2023 med bid i

Der var altså rigeligt på plakaten i 2022, og jeg er overbevist om, at 2023 kommer til at fyre ligeså godt op under kedlerne.

Vi tager selv hul på det nye år med en stor nyhed: Fra og med 1. januar får alle pilotelever medlemskab af FPU til 0 kroner. Vi har gjort det gratis for de studerende at være med i FPU, fordi vi ønsker at passe på og ruste den kommende generation af piloter til branchen og at udbrede budskabet om værdien af et fagfællesskab. Vi er overbevist om, at tiltaget og et medlemskab af FPU vil være med til at give piloterne den bedste start på en god og langvarig karriere i cockpittet.

I 2023 skal vi også lære hinanden endnu bedre at kende – på tværs af fag, selskaber og baser. Vi og vores tillidsvalgte i hele Rigsfællesskabet har store ambitioner på vegne af branchen i vores fælles kamp, der ikke skelner mellem farverne på flyhalen eller uniformen. Vores nye organisation med pilot- og kabinesektioner vil formalisere det blomstrende fællesskab i medlemsgrupperne, og det vil sikre, at alle medlemmer og tillidsrepræsentanter får en stærkere stemme i FPU. Præcis som vi oplevede det på TR-konferencen i oktober, hvor vi samlede 60 tillidsvalgte til inspiration, sjov og anerkendelse – en kæmpemæssig succes!

Vi planlægger endnu flere kurser, arrangementer og temadage til næste år for vores medlemmer. Til februar afholder vi eksempelvis kursus for nyuddannede, mens kabinesektionen fortsætter talentuddannelsen gennem foråret. Vi løfter sløret for endnu flere aktiviteter, når det nærmer sig – følg med på vores hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier. Vi skal også forny hele 12 overenskomster og få nye overenskomster i mål, så jeg på samme tid næste år, kan skrive ud til endnu flere FPU’ere.

2023 byder altså på lige dele kampe som sejre og håb. Heldigvis står FPU mere rustet end nogensinde. Rigtig godt nytår til alle medlemmer.

Venlig hilsen
Thilde Waast, Formand for FPU

Del denne artikel fra FPU på:

Læs også

Pas på dig selv

Med FPUs kollektive fritidsulykkesforsikring er du sikret mod ulykker i fritiden. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed

Nyhedsbrev: 2024 er i fuld gang

Hvordan ser fremtiden for dansk luftfart ud? FPU inviterer til gratis medlemsarrangement, hvor vi håber at blive klogere på netop fremtidens luftfart.