Oplysning om sommer-fatigue

Sommeren er usædvanligt travl – hvert eneste år. Den regel gælder fra security over bagagehåndteringen til flyvekontrollen og kabine og cockpit. Hele systemet er under pres og opererer med små marginer. En sommer med forstyrrelser, flyaflysninger og fatigue blandt crew er undervejs, og det sagtens blive værre i de kommende uger.

Denne artikel er først bragt af European Cockpit Association (ECA), som er en fællesorganisation for alle piloter på det europæiske kontinent.

Udmattelse, træthed og decideret fatigue blandt besætningen er derfor en realistisk og overhængende trussel.

Som pilot og kabineansat skal du altid huske at være ordentligt udhvilet og fuldt ud opmærksom på at udføre dit arbejde sikkert og med respekt for din egen mentale tilstand og sundhed.

Derfor har ECA (European Cockpit Association) kigget nærmere på nøglerne til at undgå fatigue i cockpittet henover sommeren.

De gode råd og vejledninger er

  • Hvis du ikke kan få nok søvn og/eller føler dig unfit to fly, skal du melde dig unfit hos din arbejdsgiver og få hvilet ud. Det er du forpligtet til via lov.
  • Hvis du bliver træt i løbet af arbejdsdagen, og det forhindrer dig i sikkert at udføre dit arbejde, skal du melde dig unfit hos din arbejdsgiver og træde af før næste flyvning. Det er du også lovmæssigt forpligtet til.
  • Hvis du bliver bedt om at forlænge din flight duty period under commanders discretion – eksempelvis på grund af forsinkelser – skal du overveje, om du og kollegaerne er friske nok til at forlænge arbejdstiden. Hvis du selv eller andre crew-medlemmer er for trætte til at fortsætte, må du ikke træffe beslutningen om at forlænge jeres flight duty period. Det er endnu en gang noget, du er forpligtet til af lovgivningen.

    Se eventuelt ECA’s vejledning om commanders discretion her
  • Hvis du bliver bedt om at arbejde på en fridag, skal du overveje, om du er frisk nok til at påtage dig arbejdet. Du skal huske at tænke over, hvorvidt en ekstra vagt fortsat giver dig mulighed for tilstrækkelig hvile – både efter din seneste vagt og før din næste. Hvis du er det mindste i tvivl, skal du takke nej og blive hjemme.
  • Hvis du er i tvivl om hvile-flyvetidsreglerne, og hvorvidt du overskrider den maksimale flyvetid, skal du bruge ECA’s Flight Time Limitations-udregner, som du finder her. Du kan også tage fat på dine lokale tillidsrepræsentanter, hvis du har brug for hjælp til at tyde din situation.
  • Så snart du føler dig træt, skal du rapportere det. Det er du igen forpligtet til ved lov. Du skal bruge dit flyselskabs normale rapporteringssystem eller skabelonen fra ECA, som du finder her.
  • Hvis din arbejdsgiver lægger pres på dig eller dine kollegaer for at flyve, mens I er trætte, eller hvis de truer med disciplinære sanktioner, skal du kontakte FPU eller dine lokale tillidsrepræsentanter med det samme, så det kan blive rapporteret til myndighederne og ECA.

    Hvis det er nødvendigt, vil EASA (Det europæiske luftfartsagentur) herefter blive orienteret om din arbejdsgivers adfærd.
Del denne artikel fra FPU på:

Læs også