Vores historie - FPU kort fortalt
Med mere end 50 års erfaring fra luftfartsbranchen har FPU efterhånden set det meste. Som faglig organisation for størstedelen af det flyvende personale, har vi unødvendigt mange erfaringer med konkurser og nystiftede flyselskaber, ligesom vi har set medlemsgrupper og lokale afdelinger komme og gå.
En fagforening som FPU – og måske særligt FPU på grund af vores tilknytning til netop luftfart – er derfor altid i evig forandring. Tidslinjen herunder giver dig et hurtigt indtryk af de mange lav- og højdepunkter, som vores organisering efterhånden har været igennem.
I 1970 ønskede store dele af det danske pilotkorps at forene sig for at stå sammen for bedre arbejdsforhold i branchen.
FPU blev stiftet under navnet Flyve- og Charterbranchens Personale Union (FCPU) af piloterne i Cimber Air, Conair, Maersk Air og Sterling Airways.
Unionen bliver oprettet i hovedorganisationen Serviceforbundet.
For første gang begynder FPU at organisere den anden halvdel af det flyvende personale, og kabineansatte i dansk luftfart melder sig ind i FPU.
Koncernen Falck opretter flyselskabet Falck Air, som har til formål at flyve ambulanceflyvninger i Danmark samt indenrigsflyvninger til blandt andet Odense Lufthavn. Piloterne i Falck Air organiserer sig i FPU.
Maersk stifter fragtflyselskabet Star Air. Fragtpiloterne i Star Air etablerer en lokalafdeling og melder sig ind i FPU.
Det SAS-ejede charterflyselskab Scanair fusionerer med Spies-koncernes Conair og bliver til Premiair.
Premiair bliver Skandinaviens største charterflyselskab, og piloterne organiserer sig fortsat i FPU.
Fragtflyselskabet Star Air lander en vigtig konkrakt om faste leverancer med det amerikanske kurerfirma UPS. Star Air og UPS er fortsat tæt knyttet den dag i dag.
Sterling Airways, hvis piloterne var en af de stiftende afdelinger i FPU, går konkurs for første gang.
Efter konkursen genopstår selskabet som Sterling Airlines, og piloterne fortsætter deres medlemskab af FPU.
Den 2. februar 1999 stifter de kabineansatte i Grønlandsfly foreningen Greenlandair Cabin Club (GCC). De ansatte vælger at organisere sig i FPU, der dermed tager et vigtigt skridt i den internationale udvikling, der sidenhen har præget organisationen.
FPU og Grønlandsfly indgår samme år en overenskomstaftale på vegne af alle ansatte i kabinen i både Grønland og Danmark.
Det danske flyselskab med hovedsæde i Sønderborg, hvis piloter er organiseret i FPU, fejrer 50-års jubilæum i dansk luftfart.
Maersk Air, der er en af de største selskaber i dansk luftfart, bliver opkøbt af en islandsk kapitalfond og fusioneres herefter med det FPU-organiserede Sterling Airlines. Fusionen markerer enden for Maersk Air, der herefter fokuserer udelukkende på fragtflyvninger.
Tidligere ansatte i Maersk Air etablerer det nye flyselskab Jet Time i kølvandet på Sterling-fusionen.
Sterling Airlines er ikke mange år gammelt, før blandt andet den globale finanskrise giver selskabet økonomiske udfordringer. Det er på daværende tidspunkt Danmarkshistoriens største konkurs, da Sterling Airlines indgiver konkursbegæring 28. oktober 2008 og dermed går konkurs for anden gang.
Cimber Air og Norwegian ender med at købe dele af Sterling Airlines, hvorefter Cimber Air skifter navn til Cimber Sterling.
Charterflyselskabet Premiair blev overtaget af det britiske luftfartsselskab MyTravel Airways i 2002. I 2008 fusionerer det britiske selskab med den globale Thomas Cook-koncern, der dermed overtager de tidligere Premiair-fly og ansatte under navnet Thomas Cook Airlines.
Piloterne er fortsat organiseret i FPU.
Sterling Airlines-konkursen gjorde det klart for bestyrelsen og den politiske ledelse i FPU, at organisationen havde brug for en kulturændring og relancering.
Bestyrelsen tager en skelsættende beslutning om at forandre FPU indefra for at blive en moderne og relevant fagforening for medlemmerne i luftfartsbranchen.
Relanceringen af FPU betød også, at organisationen skulle have en ny politisk ledelse.
I 2011 bliver Thilde Waast og Anders Mark Jensen valgt som henholdsvis formand og næstformand i FPU. Begge har en fortid som FPU-medlemmer, kabineansatte og tillidsvalgte i dansk luftfart.
Det irske lavprisselskab Ryanair åbner base i Billund Lufthavn uden at have dansk overenskomst for det flyvende personale.
Cimber Sterling, der står på skuldrene af de stiftende FPU-afdelinger fra Cimber Air og Sterling Airways, indgiver 3. maj 2012 en konkursbegæring. Det er tredje gang, at et flyselskab med Sterling-navnet går konkurs.
Mange passagerer mister deres penge, og ruterne fordeles mellem selskaber som DAT og Norwegian. Omkring 600 ansatte mister deres arbejde.
Piloterne i Jet Time ønsker at være en del af det faglige fællesskab i FPU og stifter en lokalafdeling. Det samme gør det flyvende personale i akutlægehelikopteren, og medlemstallet i FPU begynder støt at stige.
En repræsentant fra FPU skal fremover sidde i spidsen for DALPA, der er den danske afdeling af den internationale pilotorganisation IFALPA.
DALPA (Danish Air Line Pilots' Association) repræsenterer alle organiserede piloter i Danmark - uanset hvilken fagforening, de er tilknyttet. DALPA inkluderer dermed alle FPU-piloter og piloterne i SAS SK, der gennem historien har stået alene.
Efter to års tovtrækkeri med Ryanair, offentliggør det irske lavprisselskab, at de ønsker at åbne en base i CPH - fortsat uden dansk overenskomst.
Det bliver det reelle startskud til en lang og heftig kampagne fra FPU og resten af Fagbevægelsen, der ønsker, at Ryanair skal operere i Danmark på danske vilkår.
Efter lang tids slåskamp og medieomtale vinder FPU og resten af Fagbevægelsen en skelsættende arbejdsretssag mod Ryanair, der slog fast, at flyselskabet skulle tegne en dansk overenskomst, hvis de forsat ønskede at operere i Danmark.
Successen er til at føle på hos FPU, der har etableret kampagnen ”Luftens Helte” og oplever fortsat stor medlemsfremgang.
Efter mere end 40 års samarbejde træder FPU ud af fællesorganisationen Serviceforbundet. Ryanair-sagen havde gjort det klart for bestyrelsen og den politiske ledelse, at FPU havde brug for at udvikle sig uden for organisationen.
FPU forlader officielt Serviceforbundet i april 2017.
Efter udmeldelsen af Serviceforbundet stifter FPU og Dansk Jernbaneforbund en fælles transportorganisation med navnet Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane (BLJ). I samme forbindelse går FPU fra at have en bestyrelse til en hovedbestyrelse.
FPU flytter ind hos Dansk Jernbaneforbund på Søndermarksvej 16 i Valby, hvor organisationen fortsat har til huse.
Gennem BLJ fortsætter FPU sit medlemskab af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
Flyselskabet Regional Jet fra Estland indgår overenskomstaftale med FPU, som indeholder den første kædeansvarsaftale for piloter og kabinepersonale i Danmark.
Etableringen af BLJ og samarbejdet med Dansk Jernbaneforbund bærer frugt for FPU, der udvider sit sekretariat med både journalist og advokat. FPU lancerer sit eget medlemsblad under navnet Fagbladet Luftfart.
Lavprisselskabet Norwegian indgår dansk overenskomst med FPU for sine longhaul-piloter. Piloterne stifter en afdeling og melder sig ind i FPU.
FPU indgår overenskomstaftale med det færøske flyselskab Atlantic Airways. Både piloterne og de kabineansatte får nu danske overenskomster og organiserer sig fremadrettet i FPU.
FPU er dermed tilstede i hele Rigsfællesskabet.
Den internationale Thomas Cook-koncern går konkurs, men den danske del af Thomas Cook Airlines genopstår som Sunclass Airlines.
Piloterne i Sunclass er fortsat organiseret i FPU, som deres forgængere i Conair var med til at stifte tilbage i 1970.
FPU stifter søsterorganisationen FPU Romania i Rumænien. Det er et banebrydende projekt, der skal være med til at bekæmpe social dumping i dansk og international luftfart ved at forbedre forholdene lokalt i særligt Østeuropa.
FPU Romania bliver til i tæt samarbejde med tidligere kabineansat Mircea Constantin, der i dag er generalsekretær i foreningen.
FPU Romania organiserer både kabineansatte og piloter med fast base i Rumænien.
FPU indgår overenskomstaftale med Norwegian for deres shorthaul-piloter i CPH. Piloterne organiserer sig fremadrettet i FPU og udgør sammen med longhaul-piloterne nu to pilotgrupper fra Norwegian i FPU.
FPU står midt i den værste krise i dansk luftfartshistorie.
Pandemien lukker vores branche fra den ene dag til den anden, og der følger utallige masseafskedigelser og konkurser.
Danske Jet Time går konkurs, ligesom Norwegian reorganiserer sig og lukker for longhaul-flyvningerne, mens de fleste andre ansatte i luftfarten indgår frivillige aftaler om enten afskedigelse eller lønnedgang.
FPU "fejrer" dermed sit 50-års jubilæum i skyggen af krisen og med en massiv medlemsnedgang.
Med mundbind og håndsprit afholder FPU sin første kongres som medlem af Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane (BLJ).
Formand Thilde Waast og næstformand Anders Mark Jensen genvælges for en ny fireårig-periode.
FPU Romania bliver optaget som fuldgyldigt medlem i European Cockpit Association (ECA), der er den største fælleseuropæiske pilotorganisation.
Med optagelsen i ECA bliver FPU Romania anerkendt som en ligeværdig fagforening på kontinentet.
Den 24. oktober 2024 skal de delegerede i FPU vælge den politiske ledelse for de kommende fire år til FPUs ordinære kongres.
De delegerede er tillidsvalgte i FPU's mange lokalafdelinger, og de bestemmer enstemmigt, hvem der skal lede organisationen.
Antallet af delegererede afhænger af medlemstallet i lokalafdelingen.
Det bliver FPU's første ordinære kongres i BLJ-æraen, der kan afvikles uden mundbind og restriktioner.
Bliv en del af historien
Vil du blive en del af den mere end 50 år lange historie fra dansk luftfart? Meld dig ind i FPU og få attraktive fordele og indflydelse på din overenskomst.