TR Lounge
Committee meetings og Social Dialogue in Civil Aviation

Committee meetings og Social Dialogue in Civil Aviation

  • Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for af .
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #49567
    Naduk Themotheussen
    Deltager

      D. 5 nov. har jeg deltaget til Join Air Crew Committee Møde i Bruxelles, på vegne af FPU.

      Dagsordenen har bla. indeholdt:

      – Gent Study, atypical employment.
      For at danne et billede af hvordan industrien ansætter i flybranchen.

      – Cabin Air Quality
      Der er stort fokus på Bleedair fra flymotorer og hvordan helbredet kan påvirkes potentielt livsvarig konsekvenser af den forurening, processen med at teste for den type er omfattende og Aero-toxin syndrome er desværre ikke anderkendt som en arbejdsskade.

      – Minimum Crew

      – Mental Health of Air Crew
      Fokus på hvordan opretholdelse af helbredscertifikatet, giver et psykisk pres for piloter.

      – EASA update

      – No Going Back
      EU støttet projekt, med 3 forskellige redskaber fagforeninger kan bruge i evt. krisetider.

      – ITF update
      – ‘Get med home safely’ projekt, emdet SKAL være sikkert at komme hjem for medarbejder og projektet har fokus på at der er arbejdsgivers ansvar.

      – Opstart af Wetleasing projekt
      På én dag i en tilfældig lufthavn, er der 20 afgange der er opereret af andre selskaber end dem der sælger billetterne.

      – Hand luggage standardization
      Str. på håndbagage er forskellig fra selskab til selskab.
      Fokus på hvordan EASAs regulation bliver håndteret og arbejdsforholdene der er ved håndbagage generelt.

      D. 6 nov. var jeg til No Going Back conference, som blev brugt til at dele de erfaringer man fik af kriser fra som f.eks covid og hvordan man overkom det. Der blev også sat ord på hvad man kunne gøre anderledes hvis noget lignende skulle ske igen.

      Ud fra det, kom der et par hovedpunkter:
      – Ens definition af hvad krisen er og hvordan det påvirker branchen på tværs.
      – Tæt dialog på tværs af branchen er yderst vigtig.
      – EU koordinering af hvilke retningslinjer der blev brugt på forskellige governments.
      – Vigtigheden i at branchen har visioner og planer for hvilke eventuelle kriser der kunne dukke op og hvordan man mitigerer dette.
      – Ud fra erfaringer kan man se hvor stor en betydning det har for branchen at inkludere fagforeninger i hvordan man takler disse udfordringer.

      Når man står sammen og hjælpes ad, kommer man stærkere ud af krisen sammen.

      Og i dag d. 7 nov. afsluttes konferencerne med Social Dialogue in Civil Aviation, med følgende dagsorden:

      -Gent study, Atypical employment in Civil Aviation.
      – Gender balance, diversity, equality and inclusion.
      – Further role from ELA.
      – Unruly pax.
      – Staff shortages, demografic shifts (aging workforce)
      – Work programme 2025, er regulering af reglerne relevante efter covid?
      Det generelle mentale helbred i hele branchen skal tages op.
      Arbejdsmiljø og luftforurening i branchen skal også drøftes.
      Social Road Map, mangler der data i branchen.

      Opsummering af dagens Social Dialogue in Civil Aviation, viser at branchen på tværs af EU har brug for et tættere samarbejde med gennemsigtighed i hvordan man kommer ud af Staff shortages.
      Som f.eks. ved at forbedre gender balance, equality, være inkluderende for alle, kræve nye færdigheder og ikke mindst udvikle luftfart, i fremtiden og aller helst i går.

    Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.