Luftfartsåret 2019

Luftfartsåret 2019

Året lakker mod enden. Og det på er tide at sige go’ jul – og se frem mod et nyt årti.

Flyvebranchens Personale Union, FPU, har fortsat medlemsfremgang – akkurat som de sidste godt fem år. Nye grupper har meldt sig ind, nye aftaler er blevet lavet og helt nye selskaber har set dagens lys.

Inden det sidste fly er landet i 2019, vil vi gerne give en kort ”rundflyvning” over luftfartsåret 2019. Selvfølgelig set gennem vinduerne på de faglige sæderækker.

Klima og arbejdsvilkår på den politiske dagsorden 

Luftfartens miljø- og klimapåvirkning har det seneste år trukket stadig større opmærksomhed. I Sverige i en sådan grad at man taler om ”flyskam”, og mange har valgt flyrejsen fra med tabte arbejdspladser til følge. Helt på samme måder er det ikke foregået i Danmark. Det kan skyldes, at parterne i dansk luftfart selv er gået forrest i indsatsen for mere klimavenlig luftfart.

FPU har indgået et samarbejde med arbejdsgiverne i Brancheforeningen Dansk Luftfart, hvor vi aktivt arbejder sammen om at finde klimaløsninger. Heldigvis får vi også lov til at finde frem til disse løsninger i ly for ineffektive politiske quick-fixes. Regeringens finanslovsforhandlinger endte ikke med en afgift, i stedet repræsenterer FPU nu det flyvende personale i Regeringens klimapartnerskab. Det gør vi sammen med blandt andet SAS, Norwegian, DI og det Økologiske Råd, og i 2020 skal klimapartnerskabet aflevere sine anbefalinger til regeringen.

Læs også denne artikel om FPU-medlemmet, Christians Fyrsts, arbejde med CO2-reduktioner som kaptajn i SAS.

Men det er ikke kun på klimaområdet, at FPU arbejder strategisk sammen med arbejdsgiverne. Når det kommer til fair konkurrence og kampen mod social dumping har vi også fundet fælles fodslag på en række områder. De seneste 4-5 år har vi arbejdet på at få EU-maskinen i gear i forhold til at søsætte lovgivning, der kan sætte grænser for visse selskabers ublu kreativitet, når det kommer til ansættelsesforhold. Heldigvis blev 2019 året, hvor EU-kommissionen meldte klart ud, at der er problemer i europæisk luftfart, og 

Hvilken form for handling det skal være, er nu til debat. Og derfor bliver 2020 endnu et år, hvor FPU tager arbejdshandskerne på og tager godt og grundigt fat på både politikere og embedsmænd i Bruxelles.

Læs mere her

Nye selskaber og gamle kendinge

Det kom som et chok, da Thomas Cook Airlines gik konkurs, og tilmed var ved at hive en sund nordisk afdeling med i faldet. Efter en måned med enorm usikkerhed endte Thomas Cook Airlines Scandinavia som Sunclass i det, der ligner en rigtig god løsning. FPU havde sammen med den lokale pilotforening nemlig held med at få overenskomsterne med over i det nye setup. 

Læs mere her

Også i Nordjylland er et nyt selskab kommet på vingerne, nemlig Great Dane Airlines. Både piloterne og kabinepersonalet har valgt at gå i FPU, og de har dannet to stærke nye foreninger. 2020 bliver året, hvor der skal forhandles overenskomst.

Nye overenskomster

Som altid har vi lavet en række nye overenskomster. Èn, vi har brugt særlig meget tid på, er den vi (og medlemmerne i den lokale kabineforening Sulan) netop har forhandlet færdig med Atlantic Airways. Det har været et halvt år med krævende forhandlinger, men lige inden jul kom vi i mål.

Læs mere her

Desuden er der fornyet overenskomster for kabinepersonalet i ACU (Air Greenland), Regional Jet for både kabinen og piloterne samt for kabinen i Air Nostrum, der flyver som underleverandør for SAS.

Et nyt og stærkere fællesskab

Der er lavet nye foreninger i Great Dane, som sagt, men også for piloterne i Norwegian Long Haul med base i CPH og i en række andre selskaber. Desuden er FPU’s organiseringsprocent blandt pilotelever steget med cirka 70 pct, efter vi hjalp piloteleverne med at få refusion efter skandalen med doctors.dk.

Læs mere her

i 2019 har FPU også løftet sit arbejde med de tillidsvalgte blandt andet via oprettelsen af en række netværk og ikke mindst via mere ambitiøse kurser for de tillidsvalgte.

Læs mere her

I 2020 fortsætter vi ufortrødent. Blandt med overenskomstforhandlinger af intet mindre end 19 forhandlinger. 

Glædelig jul og godt nytår!