Luftfartsåret 2018

Luftfartsåret 2018

Af Thilde Waast, formand, Flyvebranchens Personale Union

Året lakker mod enden. Og det på er tide at sige go’ jul.

Inden vi helt når dertil, vil vi gerne give en kort ”rundflyvning” over luftfartsåret 2018. Selvfølgelig set gennem vinduerne på de faglige sæderækker.

Medlemsfremgangen i Flyvebranchens Personale Union, FPU, er fortsat i 2018. Nye grupper har meldt sig ind, og nye overenskomster er blevet forhandlet. Det gælder for eksempel i Norwegian, som i juli besluttede sig for at etablere en long haul-base med piloter i Danmark. Åbningen af basen skete med en forudgående aftale om en overenskomst med FPU. Dette betyder, at rigtig mange piloter i Norwegian lige nu melder sig ind i fagforeningen.

Piloterne i Atlantic Airways har også meldt sig ind i FPU, og det samme gælder de kabineansatte fra selvsamme selskab. Det gælder for begge grupper, at de ønsker at stå sammen med andre flyvende kollegaer både i Danmark og Grønland, samt være den del af en organisation med internationalt netværk på både pilot- og kabinesiden. Det får de gennem FPU.

Herudover har året også budt på forhandlinger mellem FPU og Air Alsie. Forhandlingerne fortsætter i 2019 med fokus på Alsie Express, som er koncernens ruteflyvningsafdeling, og som i 2018 også har fløjet som underleverandør for SAS.

Primera har fyldt i 2018

Stigningen i antallet af medlemmer er sket på trods af de kedelige begivenheder i Primera Air. Inden selskabet gik konkurs 2. oktober 2018 og efterlod de ansatte på perronen, havde selskabet allerede trukket overskrifter i den danske presse.

Det skyldtes de sager, som FPU startede mod selskabet samt mod selskabets datterselskab Primera Air Nordic. Datterselskabet hyrede kabinepersonale i Rumænien. De blev placeret i Sverige, hvorfra de blev kørt i taxa over Øresund til Københavns Lufthavn for at bemande fly på ruter for Primera Air fra den danske hovedstadslufthavn. De arbejdede på vilkår, som slet ikke kan sammenlignes med dem, man finder i en dansk overenskomst.

Sammen med en tidligere pilot anlagde FPU også sag an mod Primera Air ved Arbejdsretten for omgåelse af overenskomsten. Den pågældende pilot var på linje med en lang række andre danske piloter ansat via bemandingsbureauer på enten Guernsey eller Malta, hvormed danske løn- og arbejdsvilkår blev godt og grundigt omgået. Sagen er af principiel karakter og fortsætter nu i Arbejdsretten på trods af selskabets konkurs.

Tryk på kedlerne

Selvom Primera Air ikke er længere – spøger selskabet fortsat hos FPU, som hjælper medlemmerne med deres krav til konkursboet og med krav til Lønmodtagernes Garantifond. Samtidig fører FPU pilotsagen videre i Arbejdsretten.

I takt med at flere melder sig ind, er antallet af sager også steget. Det har givet travlhed for både tillidsvalgte og ansatte i FPU.

FPU har aldrig ført så mange sager på vegne af medlemmer, som vi gør nu – og har gjort i 2018. Det minder os om, hvor vigtigt det er, at både medlemmer og potentielle medlemmer ved, at der er hjælp at hente i FPU, hvis lønnen mangler, arbejdsgiveren er urimelig eller kræver ting af de ansatte, som ikke er indenfor ansættelseskontrakten.

Hjælp er der således også til de medlemmer, der måtte runde 2018 af med en nedslående nyhed om, at de er fyret. Danish Air Transport valgte således bare fire dage før jul at afskedige 26 medarbejdere.

Denne sag er, lige som alle andre sager FPU har beskæftiget sig med i 2018, omtalt i FPU’s eget fagmedie, Luftfart.nu, der blev lanceret i februar måned. Her har FPU nu gennem 11 måneder sat fokus på både store og små begivenheder i branchen set fra et arbejdstagerperspektiv – hvilket er blevet taget godt imod af læserne.

Glædelig jul og godt nytår!

Thilde Waast, formand for FPU, Flyvebranchens Personale Union