Lavprisselskaber udpeger risici i egne forretningsmodeller

Lavprisselskaber udpeger risici i egne forretningsmodeller

Ryanair og Norwegian går til bekendelse i en ny guide, der identificerer farer og vurderer risici i en række af lavprisflyselskabernes arbejdsmetoder.

Guiden er lavet på opfordring fra EU og samler en række bud på, hvordan udfordringerne kan imødegås.

Outsourcing, leasing og kontraktansættelser er blot en del af den værktøjskasse, som især lavprisflyselskaberne benytter sig af for at holde omkostningerne nede.

Men er der potentielt risiko for, at de nye forretningsmodeller svækker sikkerheden i luften?

Det giver to af Europas fremmeste lavprisflyselskaber Ryanair og Norwegian sammen med flyselskabet Aer Lingus og European Cockpit Association (ECA) deres bud på i en ny guide, som EASA (Det europæiske sikkerhedsagentur for luftfart) har udgivet.

Hent guiden her: European Aviation Safety Agency: Practical Guide

Guiden, der identificerer farer og vurderer risici i nye forretningsmodeller blandt luftfartsselskaber og dernæst giver bud på, hvordan disse udfordringer kan imødegås, er lavet på opfordring af EU’s medlemslande.

Kludetæppe af ansættelsesforhold

Flyselskaberne og ECA har blandt andet forholdt sig til problemerne ved det kludetæppe af ansættelsesforhold, som adskillige flyselskaber benytter sig af:

“Forskellige ansættelsesmodeller indenfor samme operatør kan potentielt have en negativ påvirkning på operatørens sikkerhedskultur,” står der i guiden.

Problemet har fået EASA til at opfordre flyselskaber til at se på, om der er forskel i sygefravær og rapportering i forhold til eksempelvis fatigue (træthed) på tværs af medarbejdergrupper og ansættelsesforhold.

Det er på tide, at myndigheder og selskaber kigger nærmere på den voldsomme brug af indlejede tjenesteydere, vikaransatte og andre komplekse konstruktioner” – Thilde Waast, formand i FPU.

Opfordringen kommer på trods af, at der til dato ikke har været ført kvantitativt bevis for, at der er et direkte link mellem forskellige ansættelsesmodeller og afrapporteringskulturen i et flyselskab.

Større fokus på underleverandører

Guiden lægger endvidere vægt på væsentligheden af, at flyselskaberne skal gå indlejede selskabers generelle sikkerhedskultur efter i sømmene.

Behovet for dette kom tydeligt til udtryk, da Norwegian udlejede et af sine fly til slovakiske Go2Sky, for derefter at leje flyet ind med Go2Sky’s besætning i cockpittet, imens Norwegian selv stod for bemanding i kabinen.

Samarbejdet kulminerede 4. november 2016, hvor Go2Sky-piloterne efter et afbrudt takeoff uden varsel til kabinen gjordet nyt forsøg på at få flyet i luften. Det resulterede i en potentiel farlig situation, for kabinepersonalet havde rejst sig for at berolige passagererne.

Hændelsen medførte i stor debat om både Norwegians og branchens generelle brug af indlejede selskaber.

Læs hele den historie på CHECK-IN.dk.

FPU: På høje tid

FPU har længe presset på for, at EU-systemet – og ikke mindst EASA – skulle håndtere udfordringer, som nye forretningsmodeller fører med sig.

“Denne guideline er et fornuftigt skridt på vejen. Det er på tide, at der kigges nærmere på den voldsomme brug af indlejede tjenesteydere, vikaransatte og andre komplekse konstruktioner,” siger Thilde Waast, formand i FPU.

Hun håber dog, at EU får løftet ambitionsniveauet yderligere, idet der udelukkende er tale om retningslinjer til selskaberne selv.

“Gennem vores europæiske samarbejdspartnere arbejder vi fx for, at de enkelte landes luftfartsmyndigheder helt konkret tager højde for de sociale og arbejdsmæssige konsekvenser, når selskaber holder deres ansatte ude i strakt arm.”