FPU varsler konflikt mod Atlantic Airways
Foto: Shutterstock

FPU varsler konflikt mod Atlantic Airways

Flyvebranchens Personale Union har på vegne af de danske kabinemedarbejdere sendt et konfliktvarsel til Atlantic Airways 16. august 2019.

De kabineansatte har i lang tid ønsket en ligeværdig og fair forhandling om en ny overenskomst. Men dette ønske blev slået i stykker, da ledelsen i Atlantic Airways fyrede både næstformanden og formanden for kabinepersonalets forening, Súlan, der er en del af Flyvebranchens Personale Union, FPU. Det skete 19. juni 2019 – helt uden varsel og begrundelse eller beviser.

Ledelsen har efterfølgende krævet, at medarbejderne finder nye repræsentanter og danner en ny bestyrelse for at overenskomstforhandlingerne kan startes. Men ingen tør at stille op. Samtidig har arbejdsgiverforeningen i Færøerne blandet sig i medarbejderforeningens interne forhold med krav om, at Súlan ændrer i sine vedtægter.

Chokerede stewardesser ønsker løsning

Stewardesserne i Atlantic Airways meldte sig i efteråret 2018 enstemmigt ind i FPU. På samme måde er deres arbejdsgiver aktivt medlem af en række både danske og europæiske interesseorganisationer.

Personalet har med fagforeningens hjælp forsøgt at finde frem til en løsning med deres arbejdsgiver: Både i forhold til de to fyrede repræsentanter, men også i forhold til at komme i gang med forhandlingen af den overenskomst, som personalet ønsker at indgå med selskabet.

Frustrationen hos de ansatte er vokset i takt med, at selskabet er løbet fra flere aftaler de seneste to måneder, der er kulmineret med, at de kabineansatte nu tvinges til at finde nye lokale repræsentanter til forhandlingerne.

Selskabet har i løbet af august måned øget presset på de ansatte. I første omgang har ledelsen afholdt samtaler med de ansatte, der ifølge personalet har båret præg af forhør. Siden har ledelsen varslet, at de fastansatte medarbejdere og medlemmer af fagforeningen med base i Danmark skal flytte arbejdsplads til Færøerne. Alt imens vil selskabet skrue op for brugen af freelancere. Atlantic Airways forklarer ændringerne med organisatoriske behov til trods for, at selskabet netop har vundet endnu en stor kontrakt i Danmark.

”Vi føler os utrygge”

Alt dette har fået stewardesserne til at beslutte sig for at bede FPU om at sende det første konfliktvarsel:

»Vi føler os utrygge. Uden en overenskomst og den beskyttelse overenskomsten giver, tør ingen være tillidsrepræsentanter. Derfor ønsker vi, at FPU forhandler på vegne af os. Det har vi gjort klart mange gange, og med konfliktvarslet håber vi, at selskabet kan se, at vi mener det alvorligt. Det er sidste udvej for os. Vi håber, at ledelsen anerkender vores ønske om en ligeværdig forhandling denne gang,« lyder det i en samlet udtalelse fra medlemmerne af Súlan, der håber på en snarlig løsning.

En overenskomst vil under alle omstændigheder skulle til afstemning blandt medlemmerne af Súlan.

Det er medlemmerne, som der bestemmer, hvad der skal ske på arbejdstagers side af bordet i den her sag, ligesom hverken FPU eller medlemmerne blander sig i arbejdsgivers vedtægter eller repræsentation.

Utrygheden blandt de ansatte er tidligere på sommeren blevet beskrevet i den færøske presse, idet flere tidligere ansatte stod frem og forklare sandheden om en barsk hverdag i Atlantic Airways, hvor fyringer uden varsel bestemt ikke er usædvanligt (link – dansk oversættelse læs her).

Der er brug for en mere fair overenskomst

Det er ikke kun utrygheden i forhold til forhandlingerne, der er problemet. Arbejdsvilkårene i selskabet halter væsentlig efter resten af branchen. Lønnen i Atlantic Airways ligger 12-18 procent under kollegaerne i sammenlignelige luftfartsselskaber, som Atlantic Airways konkurrerer med i Danmark.

»Arbejdsvilkårene i Atlantic Airways hænger et godt stykke efter andre selskaber. Desuden er der ingen af de ansatte, der tør være tillidsvalgte og med god grund, som det er nu. Vi har derfor brug for en ny overenskomst, også i forhold til beskyttelse af medarbejdernes repræsentanter. Det, håber vi også, at selskabet forstår. Vi står i hvert faldt parat til at forhandle,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Han henstiller til, at arbejdsgiverparterne nu sætter sig til forhandlingsbordet sammen med FPU, uden yderligere krav til hverken medarbejdernes organisering og hvem de stiller med som repræsentanter for gruppen i forhandlingerne om en ny overenskomst.

FAKTA OM KONLFIKTVARSLET: Det første varsel skal betragtes som en form for ”gult kort” og et påbud om at få gang i forhandlingerne på fair og ligeværdig vis i alle parters interesse.

FAKTA OM FPU: FPU er fagforening for kabinepersonale, piloter, helikopterpiloter, HEMS-piloter og reddere og AFIS-operatører i Danmark, Grønland og Færøerne. Deriblandt også piloterne i Atlantic Airways.

Kontakt for kommentarer:

Næstformand i FPU, Anders Mark Jensen: 53 71 34 14

Kommunikationschef i FPU, Simon Møller Eliasson: 23 96 98 04

Skriv et svar