Den potentielle nedlæggelse af tværbanen i CPH Lufthavn (bane 12/30) har i længere tid været et debatemne i den danske luftfartsbranche. Piloterne i branchen er store tilhængere af tværbanen, da den i sin nuværende form giver en operationel tryghed. Og således er den en blandt flere faktorer, der gør lufthavnen til en verdensklasse lufthavn.
FPU-piloter satte en dagsorden
En række piloter i FPU besluttede derfor at handle i fællesskab. Repræsentanter fra DAT, Thomas Cook, SAS, Cimber, Primera, Air Greenland og Jet Time gik sammen i et fælles indlæg i Berlingske Tidende. Og i en medfølgende artikel gjorde de det klart, at: “Uden tværbanen fjerner man den kvalitet, lufthavnen har, og den operationelle tryghed piloterne har”. Artiklen kan læses her
CPH Lufthavn har efterfølgende meddelt FPU og piloterne, at lufthavnen gerne vil invitere til dialog om planerne. Det kan man læse om i artiklen “Piloter tvinger CPH til dialog”. FPU og piloterne ser nu frem til mødet, hvor de vil fremlægge deres syn på planerne og uddybe, hvorfor de mener, at en bevarelse af tværbanen er den rigtige løsning.
Intet er afgjort endnu. Men det er et godt eksempel på, hvordan et fælles pres på tværs af selskaber kan være med til at gøre en forskel.
FPU-piloter satte en dagsorden. På billedet: Repræsentanter fra FPU’s pilotforeninger i SAS og Cimber. De forfattede indlægget i samarbejde med repræsentanter fra DAT, Primera, Thomas Cook, Jet Time og Air Greenland.
Som passager er det vigtigt, at man lander sikkert i al slags vejr og det vil sige, at tværbanen skal bevares.