ECA giver pilotdrømmen et realitetstjek
Photo by Kristopher Allison on Unsplash

ECA giver pilotdrømmen et realitetstjek

Pilotjobbet er blandt de absolut mest prestigefyldte jobs. Det at være kommerciel luftfartspilot beskrives ofte med en uendelig række af dragende og tillokkende tillægsord som glamourøs, udfordrende, belønnende og inspirerende.

Men realiteterne for især unge piloter er i dag på kanten af det diametralt modsatte, påpeger European Cockpit Association (ECA) med en henvisning til, at en karriere i luften har ændret sig drastisk. Udviklingen har fået den paneuropæiske interesseorganisation for piloter til at lancere et nyt initiativ, der skal give pilotdrømmen et realitetstjek:

www.becomingapilot.eu er ny informationshjemmeside, der er sendt i luften for at hjælpe pilotaspiranter til at træffe en oplyst beslutning om at forfølge drømmen om en arbejdsplads i de høje luftlag, hedder det i en meddelelse:

»Mens professionen som pilot stadig er blandt de mest attraktive og udfordrende job, har det i høj grad mistet en del af dets glamour. Arbejdsmarkedet er forandret, og pilotuddannelsen er blevet en betydelig finansiel investering.«

Forældre hænger ofte på gæld

Op mod en million kroner koster det at blive pilot med licens til at flyve de flytyper, som de store luftfartsselskaber kræver. Udgiften ligger hos den enkelte pilotaspirant, fordi størstedelen af luftfartsselskaberne ikke længere investerer i uddannelse af nye piloter.

Hjemmesiden er også henvendt til pilotaspiranternes forældre.

»Forældre er ofte dem, der betaler regningen,« siger ECA-formand Dirk Polloczek og tilføjer:

»Det er meget almindeligt at optage lån i familiens hus for at finansiere pilotuddannelsen. Derfor mener vi, det er vigtigt for forældre at vide, hvad de får for den investering. Samtidig kan de hjælpe næste generation af piloter med at vælge en god flyveskole og lægge en plan B og afstemme forventningerne til karrieren.«

Desperate piloter udnyttes

Polloczek mener, at pilotaspiranter ofte undervurderer, hvor flygtig jobmarkedet for piloter er, og hvor svært det kan være at få arbejde. En pilotlicens er ikke længere nogen garanti for en karriere på vingerne.

»Du kan ende arbejdsløs med en stor gæld, og hvis du får et job, er atypiske og usikre ansættelsesvilkår særligt hyppige blandt unge piloter,« siger Polloczek.

Berlingske har senest beskrevet, hvordan det baltiske luftfartsselskab Air Baltic har tilbudt helt unge piloter at optjene timer på selskabets fly mod betaling. 500 timer er ofte et kriterium for ansættelse i mange luftfartsselskaber, hvilket har skabt et marked, hvor unge, desperate piloter tvinges ud i kreative ansættelseskonstruktioner for at optjene timer nok.

Det nye initiativ hilses derfor også velkommen af FPU, Flyvebranchens Personale Union.

»Vi ser mange skoler, der sælger drømme til unge pilotaspiranter, men ofte glemmer at informere om realiteterne om jobmarkedet for unge piloter,« siger Thilde Waast, formand for FPU.

Hun så gerne et stærkere samarbejde mellem skolerne og den øvrige branche.